טיול ברומניה – כוכב בראשוב

מסלול טיול משפחות בקרפטים- רומניה גם עם ילדים

זה היה ביומנו השני ברומניה. אחרי התחלה טיפה צולעת ותורים ארוכים בשדה, במסעדה וגם בכניסה לארמון פלש, אנחנו יושבים מול הנוף הניבט מהתחנה השנייה של הרכבל החדש בסיניה. לוקחים לריאות את האויר הצלול והירוק העז שניבט. נוף העיירות למטה בעמק משגע ואנו ואומרים לעצמנו – איך לא בקרנו כאן קודם? איך לא לקחנו ברצינות את רומניה?.

פה ושם לאורך השנים, שמענו מחברים ומכרים שרומניה יפה מאד, זולה ויש בה המון אפשרויות לנופש וטיול. הורי נהגו לנסוע לספא ברומניה, בכל קיץ במשך שנים. לנו רומניה נראתה כיעד אפור ומשמים, נגוע בשאריות קומוניזם. לא לקחנו אותה בכלל בחשבון. איזו טעות!

רומניה התבררה כיעד ירוק ויפיפה עם המון אפשרויות לטיול בטבע. עיירות יפיפיות ימי ביינמיות. כפרים שכאילו קפא בהם הזמן. בעלי חיים, סכרים, נחלים ואגמים. כבישים נופיים בגובה רב. בבוקרשט עיר הבירה מבנים מרשימים והסטוריה מעניינת. נכון, בפרברי הערים תראו שיכונים כעורים. השירות שתקבלו לא יהיה תמיד בסטנדרטים מערביים. יש לרומניה עוד דרך לעשות עד שתשתחרר לגמרי מעול הקומוניזם. הדור המבוגר כנראה לא יצליח. הפצעים שהותיר משטר צאוצסקו עדיין טריים. רומניה מנסה. יש תנופת בניה. קניונים מודרנים נבנים בכל פינה. גם שכונות מגורים חדישות.

הטבע – אין על הטבע של רומניה. אפילו רק בשבילו כדאי !!

IMG_20190724_145220

תצפית מרכבל סינאיה

מנהלות ותקציר מסלול 

מי? כמה? איך? איפה? למה?

מי? נסענו זוג עם בתנו בת ה 18.

כמה? שמונה ימים ולילות. 

איך ? טיסות – ✈ WIZZ AIR. נבחרו טיסות נוחות. יציאה ב 10 בבוקר חזרה ב 7 בערב. הוזמנו כחודשיים וחצי לפני הנסיעה ועלו כ 200 דולר כולל פריוריטי, טרולי לכל אדם ומזוודה אחת גדולה לכולנו. אם תזמינו הרבה זמן מראש תוכלו למצוא טיסות זולות יותר.

רכב– 🚗 הוזמן רכב ידני קטגוריה E בסוכנות שלמה סיקסט. כולל ביטול השתתפות עצמית. שודרגנו לרכב אוטומטי – דגם אופל אינסיגניה. רכב מרווח וארוך מאד. היה מעט קשה לתמרן אותו בחניות צפופות ובדרכים צרות. מומלץ לדעתי לקחת רכב יותר קצר וגבוה. רכב גבוה או ג'יפ יהיה נוח יותר בנסיעה בדרכי נוף ודרכים שסלולות קצת פחות טוב.

איפה? מסלול מעגלי שיצא וחזר אל בוקרשט.

מפה רומניה
מסלול הטיול. קרדיט – רומניה/ לונלי פלנט בעברית
  • נחיתה בבוקרשט לקיחת רכב שכור ונסיעה לברשוב.
  • 4 לילות בברשוב בדירה נעימה וטיולי כוכב בברשוב, סיניה – רכבל חדש וארמון פלש, טירת בראן, קניון 7 סולמות, מבצר רשנוב, אנדרטת אסון מסוקי היסעור, פארק לאומי פיאטרה קריולוי: הכפרים מוצאו דה סוס, פסטרה. מקלט הדובים בזרנשטי, פויאנה ברשוב.
  • נסיעה לסיגישוארה דרך הכפר VISCRI. לינה לילה אחד בסיגישוארה וביקור בפסטיבל ימי ביניים.
  • נסיעה לסיביו דרך בירטאן Biertan וביקור קצר במקום.
  • טיול ולינה בסיביו. בערב פסטיבל פנסים סינים במוזיאון הפתוח אסטרה.
  • נסיעה בכביש טראנספארגשן לכל אורכו מצפון לדרום. עצירה בעמק הפיות, אזור הרכבל, אגם בלאה וסכר וידררו. יום ארוך, גדוש ומרהיב למרות מזג האוויר הגשום שהיה לנו.
  • יומיים בבוקרשט – סיור מודרך להכרת העיר העתיקה, ביקור במעון של צ'אוצסקו. טרמה בוקרשט. הפרלמנט מבחוץ. יכולנו להשאר עוד יום. היו מוקדי עניין שלא הספקנו.

ממליצה להוסיף עוד יומיים לפחות לאזור ברשוב – סיניה. ישנן הרבה אפשרויות לטיולים בטבע ומוקדי עניין שלא הספקנו.

למה? – למה לא? ועכשיו ברצינות. כמו שכתבתי בפתיח לא ממש התכוונו ולא מאד התכוננו. תוכנן טיול גדול ליפן בחגי תשרי. הגיוס של הבת הוקדם ואז כשחשבנו שהטיול ליפן יתפוגג, חיפשתי חלופה מהירה וזולה לקיץ. זה מה שיצא ויצא יופי!! נהננו מאד!

IMG_20190724_191744
מרוצה בברשוב

פוסט זה יעסוק בחלקו הראשון של הטיול – טיול "כוכב" מבסיס לינה בבראשוב.

בראשוב

בראשוב, אחת הערים המתויירות ביותר ברומניה, נמצאת כ 170 ק"מ צפונית לבוקרשט. הדרך משדה התעופה בבוקרשט אורכת כשעתיים וחצי אם אין פקקים. הדרך ירוקה. סביבכם הרים – רכס הרי הבוצ'ץ. מאד יפה כאן. המראות לא נופלים ביופיים מאוסטריה או כל מדינה אירופית ירוקה אחרת. אנחנו מופתעים לטובה.

עולים לברשוב
הדרך ירוקה ויפה

תחנות אוטובוס מיושנות בדרך רומזות שבכל זאת זו לא המדינה המודרנית ביותר. פה ושם עזובה.

בכל זאת רומניה
תחנה בדרך

נכנסים לבראשוב העיר הגדולה. תמהיל של שיכונים אפורים בסגנון קומוניסטי מקבל פנינו. גם שכונות חדישות נבנות. אנחנו גרים בדירה חביבה בקומפלקס מגורים חדש ומודרני לא רחוק מקניון קורסי. בתווך נמצאת העיר העתיקה. העיר העתיקה יפה וציורית. סוג של בונבונירה.

ברשוב כיכר העיר הומה
כיכר העיר בראשוב

הכיכר המרכזית נקראת כיכר המועצה Piata Sfatului. הכיכר גדולה ויפה וסביבה בתי קפה, מסעדות ובתים צבעוניים. מצטרפים לסיור חינמי מבוסס טיפים שיוצא מהכיכר המרכזית כל יום בשעה 10.30 בבוקר ושש בערב. המדריך בחור צעיר שמרבה בפרטים. מדבר הרבה יותר מדי לטעמנו. תכירו אותו לפי החולצה הכתומה. הסיור אורך שעתיים וחצי ועובר בכל מוקדי העניין העיקריים. אני מודה שלא שרדנו עד סופו ולכן ההמלצה מסויגת. באמצע הסיור פרשנו והמשכנו לטייל באופן עצמאי.

ברשוב שמחה
בראשוב

חלקו הראשון של הסיור התמקד בתולדות העיר והכיכר. המדריך מספר על השתלטות הסקסונים על האזור. בראשוב היא אחת הערים הסקסוניות ברומניה. הסקסונים (מתיישבים ממוצא גרמני) הגיעו אל האזור במאה ה 12, התיישבו ובנו שבע ערים מבוצרות ברחבי רומניה. בחלק מהן נבקר בטיול הזה.

ממשיכים אל הכנסיה השחורה Biserica Neagră. גם כאן זוכים להסבר היסטורי מפורט, שומעים על השריפה ועל האדריכלות של המבנה. זו הכנסיה המפורסמת בעיר שנבנתה במאה ה 15 ובמאה ה 17 נשרפה והשחירה. אל תצפו לכנסיה שחורה ממש. היא שופצה לאורך השנים ונוקתה, אבל סימני השריפה ההיא עדיין ניכרים.

הכנסיה השחורה

משם ממשיכים לרחוב הצר באירופה Strada Sfori. ערים רבות מתהדרות ב "רחוב הכי צר". אז גם לרומנים יש כזה. המדריך שלנו טוען שאם באמת בודקים זה רק הרחוב החמישי הכי צר, אבל ניחא. הוא אכן צר למדי ונחמד. אנחנו מאתרים כל מיני כתובות גרפיטי לארכו, כולל בעברית והוא מפיק כמה צילומים נאים.

הרחוב הצר
ברחוב הצר

משם קצרה הדרך לשער Șchei. זה השער שחצץ בין העיר המבוצרת בשליטת הסקסונים לשאר העיר. הרומנים בני טרנסילבניה לא הורשו להתגורר בתוך העיר העתיקה, אלא רק באזור שמחוץ לשער. השער שנחרב נבנה מחדש במאה ה 19. עוד אנו מציצים אל בית הכנסת היפה בית ישראל. לצערי בית הכנסת סגור בזמן ביקורנו ואנו זוכים רק למבט קטן על המבנה והחצר.

בית הכנסת
בית כנסת בית ישראל

עוד בבראשוב הרכבל המפורסם שמביא אל השלט בסגנון הוליווד על ההר Telecabina Tâmpa. הרכבל להר טמפה פועל בכל יום בין השעות 9.30 עד 16 מלבד יום שני. מחיר נסיעה הלוך ושוב 19 ליי.

בראשוב
בראשוב- הוליווד זה כאן

חניה בעיר – מומלץ לחפש באזור של בית כנסת בית ישראל. בנוסף יש חניון ליד הכנסייה השחורה.

בשלב זה אנחנו פורשים מהסיור, חוזרים לכיכר המרכזית, נהנים לטייל ברחובות הציוריים היוצאים ממנה. לאכול ארוחה טובה, להנות משוטטות נינוחה וליקוק גלידה. באחת הכיכרות הקטנות שוק ספרים מאולתר. העיר העתיקה שוקקת חיים בקיץ ומאד נעים לטייל בה בערב.

ברשוב בלונים
מוכר הבלונים

עוד אפשרויות בעיר וסביבתה

Lacul Noua אגם נחמד עם סירות פדלים לשייט נעים.

פארק Aventura Brasov – פארק הרפתקאות, הגדול במזרח אירופה הממוקם בלב יער. פארק חבלים שיש בו גם אומגות, גשרים תלויים ומסלולי טיפוס בדרגות קושי שונות. הפארק ממוקם באזור ירוק ויפה, הוא מטופח ושמור' והשיא כך אומרים היא האומגה העוברת מעל האגם.

MasterKart- מסלול קרטינג. אטרקציה נחמדה עם נוער. לא ניסינו אבל קראתי תגובות נלהבות.

אפשרות נוספת מרחצאות פרדיסול אקווטיק. במקום בריכה מקורה ומחוממת ו 2 מגלשות מים. בנוסף תמצאו מתחם סאונות, בריכת הרגעות ומסעדה. המחיר – 35 ליי ל למבוגר לשהות של שעתיים. המקום מקורה ומתאים לגשם.

בגן הוורדים בבראשוב Parcul Trandafirilor תמצאו גן נאה, מזרקה חביבה, מגרש משחקים לקטנים ואנדרטה לזכרו של יצחק רבין ז"ל. רק חלפנו לידו ולא עצרנו. היינו עייפים ולא מצאנו חניה. נראה לי מקום נחמד להפוגה ומשחק ואם תבקרו ספרו לי איך היה.

מסלול אבני סלומון. מסלול יפה בטבע באזור פויאנה ברשוב. פרטים על המסלול כאן.

סופרלנד – משחקיית ענק. מקורה ומתאימה לימים גשומים. בעיקר עם ילדים צעירים.

קניות בראשוב

מספר קניונים בעיר וגם חנויות באזור העיר העתיקה. את מעט הקניות שלנו עשינו בקניון קורסי. זהו קניון גדול וחדיש עם סופרמרקט ענק וכל הרשתות האהובות על בתי הקניינית. המחירים של מותגים מיובאים דומים לארץ ולכן לא נרשמו מציאות. תוצרת מקומית יפה לא מצאנו שם, אבל מתחם הסעדה גדול עם הרבה אפשרויות דוקא כן.

דקתלון בראשוב – ממוקם מדרום למרכז העיר. שפע ציוד ספורט ופנאי במחירים נוחים.

לינה- בראשוב

Sunrise Duplex Penthouse ~ Transylvania Boutique Brașov.

דירת פנטהאוז עם שני חדרי שינה. הדירה מודרנית, ממוזגת ונעימה. מצוידת היטב. המזגן בסלון ובאחד מחדרי השינה. חסרון קל- קרבה לכביש גדול ודי סואן. חייב הפעלת המזגן וסגירת חלונות בזמן השינה. לבעלים יש דירה עורפית נוספת באותו בנין. מניחה שהיא שקטה יותר. התשלום במקום ובמזומן. ההזמנה נעשתה דרך האתר שצרפתי למעלה. הדירות מופיעות גם באתרי הזמנות נוספים. הדירה ממוקמת ממש ממול קניון קורסי וכוללת גם חניה צמודה. את הקניות ערכנו בסופר AUCHAN במתחם הקניון וסך הכל היה נעים ונוח להתגורר באזור.

אפשרות לבילוי ערב. בעיר מסעדות רבות. בערב נחמד לבלות ב פויאנה ברשוב. עיירת סקי המתפקדת גם כאתר נופש בימות הקיץ. נסיעה של 20 דקות מהעיר במעלה ההר. תצפית יפה על בראשוב וארוחה במסעדת ציידים מומלצת בשם Coliba haiducilor. אווירה אותנטית ומסורתית, נוף יפה ליושבים בחוץ, אוכל טעים וקינוח פפנאש טעים ועתיר קלוריות.

IMG_20190728_230355
פפנאש טעים

                מחפשים לינה בברשוב? לחצו לרשימת מלונות במבצע                     

 סינאיה – ארמון ורכבל

ביומנו השני באזור חזרנו לכוון סינאיה Sinaia לביקור בארמון פלש ועליה ברכבל לתצפית יפה מעל.

הדרך עוברת בבושטן. עיירת נופש. יש הבוחרים להתגורר בה. חמודה בושטן. קצת מצועצעת. במרכזה פארק עירוני גדול. הנסיעה לסינאיה איטית. הכבישים משובשים, עבודות בדרכים ופקקים. קחו זאת בחשבון בתכנון היום.

בושטן
בושטן – הרים סביב לה

בבושטן מנזר יפה – manastirea caraiman. מחוסר ענין לציבור (בעיקר הבת), אנו מדלגים עליו ונוסעים ישירות לסיניה לארמון פלש.

ניתן לחנות ליד הפארק העירוני ומלון RINA ולעלות לארמון ברכבת התיירים המצועצעת. אנחנו עולים עם הרכב. חונים באחד החניונים בתשלום ויורדים בשביל הנחמד בין דוכני המזכרות ופירות היער. עוברים את הארמון הקטן PELISOR. הסביבה ירוקה ויפה.

ארמון קטן
ארמון פליסור

לארמון פלש כדאי להגיע מוקדם. אנחנו מגיעים בסביבות 11 בבוקר ותור עצום משתרך מול הקופות. לפחות שעה המתנה. אני ממתינה ומקטרת על חוסר היעילות הרומנית (אי אפשר לקנות כרטיסים אונליין).

תורים תורים
תורים תורים

הבת מצטלמת בינתיים בגנים היפים. איתנו בתור חצי עם ישראל. בטיול הזה שמענו עברית מכל עבר. יותר מבכל יעד אחר בו טיילנו. רומניה יפה ויש מה לראות, אך מי שרוצה להתנתק מההוויה הישראלית, זה לא היעד בשבילו. לפחות לא בחודשי הקיץ. הגנים היפים מושכים גם זוגות ביום חתונתם. אז הנה גם חתן כלה איתנו.

הגנים והארמון
הגנים והארמון
גם חתן כלה
פוזה למצלמה

הסיור בארמון בקבוצות מאורגנות בלבד. אפשר לסייר רק בקומה התחתונה ואפשר להמשיך לסיור מקיף יותר. אנחנו בוחרים בסיור הקצר. הסיור באנגלית, והוא יוצא בקבוצות גדולות מאד כך שמעט קשה לעקוב. המחיר למבוגר 30 ליי.

הארמון שימש למגורי הקיץ של משפחת המלוכה הרומנית ונחשב לאחד הארמונות היפים ברומניה. הוא נבנה עבור המלך קרול הראשון במאה ה 19. הארמון מפואר מאד, טובל בגנים יפים וסביבו חורש ירוק. בגינה מזרקות, פסלים ופרחים רבים. הסיור מספר על תהליך הבניה, הסגנון האדריכלי, האורחים שביקרו כאן ובני המשפחה של הקיסר. עוברים בחדר האוכל המפואר של הבית, בטרקלין בסגנון אוריינטלי ואפילו באולם הקולנוע של הבית. תוספת מאוחרת יותר.

חדר המוזיקה
חדר המוזיקה
החדר האוריינטלי
הטרקלין האוריינטלי
חדר האוכל
חדר האוכל ספון העץ

אחרי הביקור בארמון אנחנו נוסעים לתחנה ממנה יוצא הרכבל אל ההרים. אנחנו בוחרים ברכבל החדש SINAIA GONDOLA שיוצא מסיניה. תזהו אותו לפי הצבע הסגול. מבושטני יוצא רכבל נוסף בצבעי אדום, אך התורים אליו ארוכים. ברכבל בסיניה לא היה תור בכלל.

רכבל סיניה
רכבל סיניה

2 שלבים לרכבל, האחד בגובה 1400 מ' והשני בגובה 2000 מ'. אנחנו קונים כרטיס משולב לגובה 2000 מ'. הלוך ושוב.

בתחנה בגובה 1400 מטרים, מספר מסעדות כולל דוכן הקבב המפורסם. מוכרת חמוצה וחמורת סבר נותנת לנו שירות, אם אפשר לקרוא לזה כך. הרומנים המבוגרים לא תמיד נחמדים, מתקשים בשפה ובתקשורת עם תיירים. הנוף היפה מפצה על המפגש עם המוכרת וגם הקבב נחמד.

ספסל
שולחן לנוף

ממשיכים למעלה לגובה 2000 מ'. הנוף מהמם וסוחט מאתנו קריאות התפעלות. אפילו הנוער לא נשאר אדיש. רומניה מוצאת חן יותר ויותר. למרות הפגמים, איזו ארץ יפה!

יפה כאן
עולים למעלה
מקסים שם למעלה
רומניה יפיפיה

למעלה ניתן לטייל באופן חופשי כמו שאנחנו עשינו. ישנה אפשרות למסלול רגלי מהרכבל של סינאיה לרכבל של בושטני, כדי לראות את הסלעים המיוחדים הנקראים בבלות וספינקס. אנחנו במוד די עצל מוותרים על מסלול של ממש ומסתפקים בטיול קצר על הפסגה, תצפית וצילומים.

בחורף המקום משמש אתר סקי. בעיני מומלץ מאד.

לסיום היום ארוחה במסעדת SNOW בסינאיה. השירות איטי אבל האוכל נחמד, מדברים אנגלית, המלצרים לבושים בתלבושות עממיות ויש אפילו אפשרויות ללא גלוטן. סך הכל נהננו.

מסעדת SNOW
מסעדת SNOW

עוד אפשרויות באזור 

ביקור במנזר סינאיה. 

אפשרויות באזור בושטן BUSTENI

– מגלשות הרים בבושטן Pârtia Kalinderu. המסלול קצר למדי. מתאים לצעירים יותר שטרם התנסו בכל מגלשות ההרים באירופה.

מערת יאלומיצה. מערת נטיפים גדולה שבפתחה כנסיה. טיפ: כוונו את הנווט למנזר הסמוך Mănăstirea Peștera Ialomiței. כוון הנווט אל המערה עצמה מוביל אל תוואי דרך קשה.

– עליה ברכבל בושטן. למעלה ניתן להתרשם מסלעי הבבלות והספינקס.

– מסלול למפל השואגת  – Cascada Urlatoarea. מסלול בטבע המוביל למפל יפה. ניתן לצאת למסלול משתי נקודות. האחת בבוסטני, במסלול הנקודות האדומות בסמוך לרכבל Strada Telecabinei, Bușteni. השניה, מהעיירה Poiana Tapului, במסלול כחול שהוא קצר יותר. כוונו את הנווט למלון בשם complex cochet הנמצא ברחוב Strada Urlatoarei.

טירה Castelul Cantacuzino. טירה יפה ועתיקה. אפשר להכנס פנימה או להסתפק בגנים.

– פארק שעשועים בעיירה פרידאל – Fun Park Trei Brazi.

 קניון שבעת הסולמות Canionul 7 Scari

ביום אחר יצאנו לטייל במסלול מקסים המשלב טבע נפלא, יער ירוק, סולמות אתגריים ואומגות.
האתר נקרא קניון שבעת הסולמות או ברומנית  Canionul sapte Scări.
כדי להגיע יש לנסוע לכפר Timișu de Jos ולחנות ליד האורחן Villa 7 Stairs. אין חניון מסודר. ממליצה להתחיל את המסלול מוקדם, כאשר עדיין נעים ויש חניה. המסלול ארוך למדי. אנחנו עשינו את כולו בחמש שעות לערך ומד הצעדים שלנו הראה כמעט 10 ק"מ בסופו.
המסלול מסומן בצבעי צהוב/לבן. תחילת המסלול עוברת בדרך רחבה למדי, בין עצים ואחו ירוק לצד הנחל.

אחו ונחל
לצד הנחל
הולכים לצד המחל
הולכים לצד הנחל

אפשר לפרוש שמיכה ולעשות פיקניק מאולתר או לשחק על העשב הירוק. הכל מקסים ופסטורלי מאד. אחרי הליכה של חצי שעה לערך, תתחילו לראות את כבלי הפלדה של האומגות מעל ראשיכם, כך תדעו שאתם בכוון הנכון.

עקבו אחרי הסימון הצהוב

ממשיכים ללכת ומגיעים לבקתת העץ הראשונה. כאן יש אומגות קטנות לילדים ושירותים. מכאן המסלול ממשיך ביער ונעשה סבוך יותר. העצים מצלים ומאד מאד נעים. המסלול לא קשה מדי, אם כי צריכים מדי פעם לעבור גזעי עץ וסלעים.

עקבו כל הזמן אחרי הסימון הצהוב/לבן. מעליכם יעברו הגולשים באומגות.

המסלול
המסלול

המסלול ממשיך לבקתה השנייה. כאן יש תחנת מנוחה קטנה (ללא קיוסק או מסעדה). כאן תוכלו לקנות כרטיסים לקניון הסולמות ולאומגות. מהבקתה השניה ממשיכים בעליה קצרה ודי תלולה אל הסולמות. הצטיידו בכרטיסים, כי לא תוכלו להמשיך בלעדיהם בחלק זה. בודקים כרטיסים. באחריות. 🙂

הבקתה השניה
מגיעים בקתה השניה

כדאי להצטייד גם בכפפות שמקלות על האחיזה בסולמות. 7 סולמות בגבהים שונים יחכו לכם כאן. הסולמות עוברים בקניון צר, ליד מפלים והמראה יפה מאד וגם רטוב למדי. שניים מהסולמות גבוהים. בעיני לא מפחיד או קשה במיוחד. אפילו אני שסובלת מעט מפחד גבהים ומבעיות גב, עברתי אותו בהצלחה.

הסולם הגבוה
הסולם הגבוה
עולה בסולם
עולה בסולם

אחרי מקטע הסולמות, מגיע לדעתי החלק הקשה יותר. הדרך מתפצלת ויש לשים לב לאן ממשיכים. לפי טיפים שקראתי אנו פונים ימינה בשביל המסומן בנקודה אדומה ולא ממשיכים בשביל הצהוב / לבן שהלכנו בו עד כה.

פה יש עליה קטנה ואחר כך ירידה די תלולה דרך היער. מקלות הליכה יכולים לעזור. נאלצנו להתכופף מדי פעם ולהאחז באבנים. טיילנו זמן קצר אחרי הגשם והדרך היתה בוצית. גם פטריות יפות נראו.

לא קלה דרכנו - בירידה
לא קלה דרכנו – בירידה

זה השלב שאנחנו (בדגש אני), מתחילים לקטר. לא קל לי בירידה. אחרי חצי שעה מגיעים חזרה לבקתה השניה במסלול מעגלי. מכאן אפשר לחזור לתחילת המסלול באומגות או ברגל באותה הדרך שבאנו. בחרנו לחזור ברגל. רבים עושים את הדרך באומגות וזה נראה כיף גדול, אם כי איני יודעת כמה בטיחותי. לאומגות אין מערכת לבלימת זעזועים ואפשר בקלות לחטוף חבטה הגונה כשמגיעים לתחנה הבאה. המדריכים נותנים הסבר רק בתחילת המסלול ולא מלווים את הגולשים או עוזרים להם בתחנות השונות, כפי שראינו באתרים אחרים. יש לשמור על תקשורת בין הגולשים למניעת התנגשויות. גם פציעות נרשמו במקום בעבר. לשיקולכם.

אומגות בדרך

כדאי להצטייד בנעליים טובות, כובע, בגדים נוחים, מים, נשנוש קל וכפפות. אין מכירת מזון לאורך המסלול.

תמצית שלבי הטיול – פינת הת'כלס:
1) 30-40 דק' הליכה עד לבקתה הראשונה- תחנת האומגה של הילדים. בוחרים מסלול צהוב/לבן.

2) עוד 40 דק' הליכה ביער עד לבקתה השניה. הולכים לאורך נתיב האומגות ואפשר להתרשם ממנו. ממשיכים במסלול צהוב/לבן.

3) קטע הסולמות – טיפוס בסולמות צמודים למפלי מים. חצי שעה לערך.

4) בסיום מסלול הסולמות, פונים ימינה לפי סימון הנקודה האדומה המוקפת בעיגול לבן.  בתחילה עליה ואחר כך ירידה קשה. סיום בבקתה השניה. כאן ניתן לצאת למסלול האומגות. מעריכה קטע זה בשעה נוספת.

5) אומגות, חזרה ברגל במסלול צהוב/לבן או במסלול אדום שעובר למטה לצד הנחל. אנחנו שילבנו.

6) מנקודת סיום האומגות- עוד חצי שעה הליכה לחניה.

האומגות אפשריות מגיל 18 והמחיר 100 ליי למסלול אומגות מלא ו 60 ליי לחצי הדרך.

המסלול לא קל אבל מקסים ביותר ואני ממליצה לעשות מאמץ ולהשלים את כולו.

בכל שלב עד הסולמות, ניתן לפרוש ולחזור בדרך שבאנו. המסלול המלא לקח לנו 5 שעות לערך כולל מספר מנוחות קצרות. היו לנו עוד תוכניות ליום הזה, אבל בסיומו היינו עייפים ורעבים ואת שאר היום בילינו במנוחה וקניות בקניון קורסי.

קניון 7 סולמות
קניון 7 הסולמות

שמורת הדובים בזרנשטי- Libearty Bear Sanctuary

את היום הבא אנו פותחים במקלט הדובים בזרנשטי. נמצא כ 30 ק"מ דרומית מערבית לברשוב. לא רחוק מראשנוב ומברן. בדרך רואים את מבצר ראשנוב המרשים מתנוסס על הגבעה. עוד נחזור לכאן בסיום היום.

המקלט הוא מקום מחסה לדובים שהובאו מכל רחבי רומניה. ברומניה ישנה אוכלוסיה גדולה למדי של דובים. רומניה השכילה לשמר את אוכלוסיית הדובים וישנן תקנות המחמירות עם מי שפוגע בהם. אבל לא תמיד היה המצב טוב. בעבר, היו שהתייחסו לדובים כחיות מחמד, העסיקו אותם בקרקסים ואף החזיקו דובים באופן פרטי כסמל סטטוס.

דוב כלוא
דוב במקלט

ברומניה דובים רבים בטבע. בהרבה מהמסלולים תראו שלטי אזהרה מפני דובים. אין להתקרב אליהם, אין להאכילם ואין לרדת ממסלול הטיול המסומן.

שינויים וצמיחה אורבנית, מביאים דובים קרוב למרכזי ערים. לא פעם נאלצו לירות בדוב שנכנס לעיר והחל לשוטט, לחטט בפחים ולהטיל פחד על בני אדם. השמורה הזו מצילה דובים משוטטים, דובים שהוחזקו בקרקסים, חלקם עברו התעללות. בשמורה מנסים ככל הניתן לדמות תנאי מחיה בטבע. הדובים אמנם מוחזקים בשטחים מגודרים, אבל אלה גדולים ויש בהם צמחיה ובריכות מים. הדובים מקבלים תזונה טובה ומאוזנת.

לוח זכרון
מפת האתר ולוחות זכרון

הביקור בשמורה באמצעות סיור מודרך בלבד. ישנה הדרכה באנגלית. את הסיור פותחים בסרטון הסברה ואחר כך יוצאים לשטח. מכמיר את הלב לראות את הדובים המבוגרים. את אלה שעברו התעללות. זה לא ביקור בגן חיות. זהו סיור לימודי ויש להסביר זאת לילדים ולתאם ציפיות. גדר חשמלית מקיפה את מתחמי המגורים ואסור להתקרב ולגעת. שימו לב- הסיור מתאים לילדים מעל גיל 5. צעירים יותר לא יוכנסו. הסיורים מבוקשים ובעונת הקיץ כדאי להזמין מקום מראש באתר שצרפתי.

דובים בזרנשטי
המכלאות גדולות ורחבות

ישנה גם אפשרות לראות דובים בבית המחיה הטבעי שלהם ביערות. סיורים מאורגנים שיוצאים מבראשוב. חברתי זיוה מהבלוג שמתי לב השתתפה בסיור כזה וסיפרה עליו בפרוט כאן. נראית לי חוויה שווה ומשובבת לב.

עוד ניתן לבקר בקניון זרנשטי  Zarnesti Gorge שהוא חלק מהפארק הלאומי piatra craiului. אורך המסלול בקניון 4 ק"מ הלוך ושוב. משני צדיו של הערוץ מתנשאים קירות גרניט זקופים עד לגובה של מאתיים מטר. הולכים וחוזרים באותה הדרך. בסיומו של הקניון אפשר להמשיך לבקתת קורמטורה Cabana Curmătura. מסלול נוף שאורך עוד שעתיים לכל צד, ומסומן בסימון כחול. המסלולים היו בתוכניות שלי, אבל שרירנו התפוסים מקניון 7 הסולמות ביום הקודם, מאותתים כי כדאי לוותר. נשאר לפעם הבאה.

אנחנו לא מוותרים לגמרי על piatra craiului ויוצאים לסיור רכוב בנופים ובכפרים היפים. מתמקדים בכפרים מוצ'או דה סוס  Moieciu de jos ופסטרה pestera.

גלויה
רומניה הכפרית

ככל שעולים לכוון פסטרה, הדרך נעשית מפותלת והנוף משגע. לא נופל ביופיו מגלויות הנוף של שוויץ או אוסטריה. הכל כה פסטורלי וירוק. אי אפשר לשבוע מהיופי.

שויץ או רומניה
גלוית נוף

פה ושם רואים חקלאות מסורתית. אנשים מערימים קש ומשתמשים בקלשון. ערימות הקש המשולשות בצידי הדרכים כל כך חינניות. סוס ועגלה הם כלי תחבורה נפוץ ולגיטימי. כמעט ולא תראו מכונות עבודה ממונעות. קצת כמו חזרה במנהרת הזמן והכל ממש יפה.

חקלאות מסורתית
חקלאות מסורתית
קש רומני
ערימות קש והמון ירוק

אנדרטת אסון היסעור

עכשיו פנינו אל האנדרטה לזכר הרוגי אסון מסוק היסעור. למקום הזה יש לי חיבור אישי וגם סיפור מפתיע ומרגש.

במרחק קצר מבראן, בקרחת יער ליד הכפר SIMON, ניצבת האנדרטה לזכרם של ששת אנשי צוות חיל האויר שנהרגו באסון מסוק היסעור ב 26.7.2010. סא"ל אבנר גולדמן, רס"ר אורן כהן, סרן ניר לקריף, רס"ן קשת יהל, רס"ן שי ליאור ואל"מ דני שיפנבאור נהרגו במהלך טיסת אימונים כאשר מסוק היסעור שלהם התרסק אל צלע ההר. יחד איתם נהרג גם קצין רומני, קפטן דרגנה קלאודין סטפן.

האנדרטה
האנדרטה לחללי היסעור

התאריך 26/7/2019. יום השנה התשיעי לאסון. אין מתאים ממנו לחלוק כבוד לחיילים שלנו. יש לי גם קשר אישי קטן למקרה. כמה שנים לפני האסון, עבדתי במרפאה עם אשתו של סרן ניר לקריף ז"ל. מגי וניר היו זוג צעיר ואוהב. בעת האסון היתה מגי בהריון מתקדם, וילדה את בתם המשותפת זמן קצר אחר כך. זוכרת שהאסון המם את כולנו.

אנחנו מגיעים לאתר בשעת צהריים מוקדמת. השער פתוח. חונים לצד הדרך ועולים בשביל הכורכר עד האנדרטה הנמצאת בקרחת יער. מעט מתפלאים שאין שם איש. לא נרות ולא זרים. בכל זאת יום השנה. עושים אזכרה מאולתרת משלנו, מזכירים בקול את הנופלים, בעלי אומר קדיש.

IMG_20190726_141954
הנופלים ז"ל

מתחילים ללכת חזרה לכוון הרכב ונתקלים בקבוצה גדולה של ישראלים לובשים חולצות אחידות לזכר הנופלים. אלה המשפחות.
אחד מהם פונה לבן זוגי ושואל למעשינו במקום. יוסי מספר שעלינו לאנדרטה וציינו בדרכנו את יום השנה. מספר לו על הקשר שלי עם מגי.
"אני אבא של ניר" אומר האיש. "הגענו לערוך את הטקס השנתי של המשפחות כמדי שנה".
מכל הקבוצה הגדולה, הראשון שפנה אלינו היה אבא של ניר ז״ל. מקריות תגידו… אולי קארמה.

אני מגיעה אט אט מאחור. אדם שאיני מכירה פונה אלי ומחבק. "אני אבא של ניר" הוא אומר. דמעות עולות. מתעדכנים. מצטלמים. לבקשתו, אנו נשארים לאזכרה המרגשת שעורכות המשפחות. גם קונסולית ישראל ברומניה משתתפת. מעגלים נסגרים. כאב וזכרון.

IMG_20190726_143220
עם אבא של סרן ניר לקריף ז"ל
אזכרה
אזכרה של המשפחות

טירת בראן (Bran)

אחרי ההתרגשות הגדולה נוסעים לבראן. טירת בראן היא מהטירות המפורסמות ברומניה ונקראת בטעות גם טירת דרקולה.

בראן 2
טירת דרקולה

אין  כנראה קשר בין הטירה לולאד צפש, הוא הרוזן דרקול. דרקולה נולד בסיגישוארה והתגורר במצודת פויינארי הקרובה לקורטאה דה ארג'ש, אבל לא חייבים להצמד לקטנות. הטירה העתיקה שנבנתה ב 1382, דרמטית ומיוחדת. אנחנו מגיעים מעט לפני הסגירה ולכן מסתפקים בצפיה מבחוץ ובביקור בשוק הנחמד לידה. חוות הדעת שקראתי על הביקור בפנים הטירה, מעורבות. יש האומרים שהסיור בטירה משעמם. אנחנו  ויתרנו על הכניסה, אבל הטירה על שפע הצריחים והמגדלים, מרשימה אפילו רק מבחוץ. את הלאנגוש הכי טעים אכלנו בדוכן קטן בשוק ליד הטירה. פרטים לגבי זמני הביקור ותעריפים תמצאו כאן.

טירת בראן
טירת בראן

התחנה האחרונה שלנו ביום הזה – מבצר ראשנוב.

מקרוב המצודה
מבצא ראשנוב

את מבצר ראשנוב לא ניתן לפספס. הוא נראה למרחוק, עומד על ראש הגבעה, גדול ומרשים. המבצר נבנה בתחילת המאה ה 13, כחלק ממערכת הביצורים וההגנה בטרנסילבניה. המבצר הוא אתר ארכיאולוגי ושמור למחצה. החלק המענין בעיני, היא דוקא התצפית הנהדרת על כל האזור.

רשנוב מלמעלה
תצפית מראשנוב

בשל העובדה שמתחם המבצר שימש כמקום מחסה לתקופות ארוכות, הוא כלל בתי מגורים, בתי ספר, כנסיות ועוד. האתר גדול ומרשים. אפשר להגיע אליו בהסעה ברכבת מצועצעת שמגיעה גם לפארק הדינוזאורים שנמצא ליד, או במעלית שיוצאת ממרכז העיר ראשנוב. אנחנו עולים במעלית. מסיירים באופן עצמאי, מתרשמים ומצטלמים מול הנוף.  

ראשנוב חנויות
חנויות וחפירות – מבצר ראשנוב

ראשנוב עצמה חמודה אבל נראית שוממת למדי לעת ערב.

ראשנוב
כיכר העיר – ראשנוב
טירת רשנוב לעת ערב
מבצר ראשנוב לעת ערב

ביום הבא נפרדים מבראשוב. רגע לפני שיוצאים מערבה, עולים לפויאנה בראשוב להתרשמות אחרונה מהנוף.

IMG_20190727_110627
תצפית מפויאנה

המשך הטיול בפוסט – טיול משפחות ברומניה – חלק ב'. 

לפוסט העוסק ברומניה ללא גלוטן

עד הטיול הבא…

מוזמנים להירשם לבלוג ולקבל עדכונים על פוסטים חדשים⬇️

27 Comments

  1. כמה כיף להזכר ברומניה הירוקה והיפה שאמנם נשארה קצת מאחור אבל בעיני זה חלק מהקסם שלה. המפגש שלכם עם משפחות הרוגי תאונת המסוק ממש מרגש.

    אהבתי

    1. כיף לקרוא ולהיזכר ברומניה היפה והזולה. גם המקומיים אדיבים וסבלניים. כתבה קלילה מועילה וענינית וראויה לשבחים.
      כל הכבוד !!!

      אהבתי

      1. חיכיתי לפוסט הירוק והיפה הזה. אזור פייטרה קריולי שאותו החמצתי נראה מקסים. אולי פעם עוד אזכה להשלים. רומניה בהחלט נותנת תמורה גבוהה למחיר והיא מאוד מעניינת. אגב, בחורף לא שמעתי כמעט עברית.

        אהבתי

      2. תודה רבה זיוה. רומניה מאד מגוונת ויש בה כל כך הרבה אפשרויות שהיא בהחלט שווה כמה טיולים. בטוחה שעוד נחזור שתינו 😊♥️

        אהבתי

  2. תודה איריס על פוסט יפה שעורר זכרונות מאחד הטיולים היפים שלנו… אגב אחריו חזרנו שוב לסיביו לטיול נוסף (הרגשנו שלא הספיק לנו) וראינו איך בתוך 3 חודשים היה שינוי מאוד משמעותי בחלק מהכבישים, נפתחה אוטוסטרדה שלא היתה קיימת בטיול הראשון ועוד…

    אהבתי

    1. סוף סוף הגעתי, איריס! נהנתי מאד מהחלק הראשון של הטיול הרומני שלכם. נראה כמו יעד מבטיח ומגוון ביותר! בעיקר הרשים אותי קניון 7 הסולמות. זה נראה כמו מקום שממש מתאים לי 😉 בהחלט עשית לי חשק לטייל ברומניה, ונותר לי רק להמתין בסבלנות עד שיפתחו לנו את השמים בחזרה…

      אהבתי

      1. קניון 7 סולמות נפלא! ישנן הרבה שמורות נוספות והמון טבע ירוק ויפה. ממתינה יחד איתך. תודה אורה 🙏🏻🌷

        אהבתי

  3. איריס היקרה, תודה על פוסט מצוין!
    רומניה מסקרנת אותי כבר זמן רב, והפוסט שלך שיכנע שכדאי ושווה לטייל בה – במיוחד בזכות הנופים הנהדרים!
    שומרת לי את ההמלצות שלך, בתקווה שנוכל לעשות בהן שימוש בחלוף ימי הקורונה, ומחכה לקרוא את החלק השני של סיפורך.
    המון תודה, אורלי אופק

    אהבתי

  4. איריס, פוסט מקסים, ירוק ומפורט. מאד נהנתי לקרוא על מדינה שלא הכרתי וניראה שיש בה הכל מהכל ובעיקר הרבה טבע מקסים.

    אהבתי

      1. איריס היקרה כאחת שנולדה ברומניה צחקתי למקרא דבריך שרומניה לא עלתה בסולם עדיפויות לטיול גם אצלנו לא עלתה עד 2009 (עלינו ארצה בשנת 1961) אבל כשהגענו במאי אותה שנה לטיול של שבועיים כל כך התלהבנו ששבנו אליה שנית באותה השנה באוקטובר שוב לשבועיים.
        אין ספק שהמפגש עם המשפחות של הנופלים באסון היסעור ביום השנה זו חוויה מצמררת ומרגשת ולך במיוחד באופן אישי
        שמחתי לקרוא ולגלות עוד מקומות שלא הגענו אליהם.
        תודה לך יקירתי כבר עוררת בי החשק.

        אהבתי

      2. אם הצלחתי לעניין ולחדש לך כיוצאת רומניה, דייני. תודה רבה על התגובה החמה. רומניה נהדרת לטיול ואני עוד אחזור 💖

        אהבתי

  5. הי, אנחנו עדיין בטיול ברומניה , רוצה לומר תודה גדולה על הפוסט הנהדר שלך,
    עזרו לי מאד הטיפים המפורטים , בתכנון הטיול ובייחוד הפירוט על המסלול המקסים של 7 הסולמות, אותו ביצענו היום.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה