אביב בדבלין- מסלול טיול

 המלצות לטיול ובילוי בדבלין

בחודש אפריל 2019, טרום פסח, בקרנו באירלנד היפה. טיול קצר שנרקם סביב חלום של בתי לראות הופעה של הזמר האהוב עליה בדבלין.

בילינו 3 ימים נעימים מאד בדבלין ואחריהם יצאנו לטיול מתגלגל בחלק הדרומי של אירלנד. על הטיול הרכוב כתבתי פוסט נפרד- מסלול טעימות באי הירוק.

דבלין עיר יפה ונעימה. קצת הזכירה לי את לונדון. בקטנה. הנהר שמחלק את העיר, סגנון הבניה, הגנים היפים והאפרוריות. על דבלין נכתב ונאמר הרבה. הפעם אציע מספר המלצות על מקומות בהם בקרנו ומסלול נחמד, רובו ככולו רגלי.

IMG_6551.JPG
טירת דבלין בצבע

אל דבלין הגענו בטיסת קונקשן דרך ציריך. לדבלין אין טיסות ישירות ברוב ימות השנה, מה שמקשה על ההגעה. אירלנד כל כך יפה ומיוחדת שכדאי לעשות את המאמץ שבטיסה הארוכה.

60 שניות על דבלין – 

דבלין – "הביצה השחורה" בגאלית, נקראת על שם הביצה הגדולה ששכנה במקום בו נמצאת היום טירת דבלין, היא עיר הבירה של אירלנד. העיר מונה כיום מעט יותר מ 560,000 איש. ראשוני המתיישבים היו ויקינגים שבאו מהים במאה ה 9. אחר כך באו הנורמנים (פולשים סקנדינבים), הצרפתים עשו כאן גם סיבוב קטן, ואחריהם האנגלים שתקעו יתד לפרק זמן ממושך יותר. כולם נטשו עיניים אל האי היפה, אך התקשו להחזיק בו בשל היותו מנותק מאירופה ובשל תנאים גאוגרפים ואקלימיים לא פשוטים.

משנת 1922, אחרי מלחמת העצמאות האירית, דבלין היא בירת הממלכה האירית המודרנית.  במהלך השנים העיר עברה שריפות רבות. שילוב של רוחות וחימום המבנים באש גלויה, גרמו לשריפות מרובות שכילו את המבנים פעם אחר פעם. מרבית המבנים שתראו בעיר חודשו לאורך השנים בשל השריפות. במחצית השניה של המאה העשרים חל שיפור ניכר בתשתיות ובבניה והיא הפכה לעיר אירופית מודרנית.

את כל זה סיפר לנו המדריך בסיור הרגלי שלקחנו בדבלין. בשנים האחרונות אני אוהבת להתחיל את ההכרות שלי עם עיר חדשה בסיור רגלי. סיורים שמועברים על ידי מקומיים נותנים אוריינטציה טובה לעיר ולמוקדי העניין העיקריים בה. אפשר ללמוד מעט על ההיסטוריה של העיר בצורה קלילה ונעימה והם בדרך כלל מלווים בסיפורים פיקנטיים, טיפים ואנקדוטות.

טיילנו עם חברת סנדמן. היה לנו נסיון טוב איתם במדריד והמבורג. חייבת להודות שהפעם היה פחות מוצלח. המדריך שלנו היה קצת יבשושי והתקשה להחזיק את הקהל מתעניין. אמרנו לו שלום ונטשנו בזמן ההפסקה, בשליש האחרון של הסיור. הבת אבדה עניין והחלטנו לפרוש ולטייל באופן עצמאי. אז הפעם ההמלצה שלי מסויגת. יתכן וזה תלוי מדריך.

כמו בכל עיר אירופית גם בדבלין עובר נהר, ליפי שמו והוא מחלק אותה לשני אזורים עיקריים. זה שמדרום לליפי, העתיק יותר בו מרוכזים מרבית האתרים ומוקדי הענין לתיירים, והאזור שמצפון לליפי. הסיור שלנו מתרכז בחלק הדרומי אך ישנם סיורים לאזור שמצפון לנהר. למרות שדבלין עיר גדולה, האזור התיירותי לא גדול במיוחד ואת רובו כיסינו ברגל.

IMG_6496.JPG

דבלין מוקדי עניין

הסיור שלנו מתחיל בטירת דבלין. אנחנו מבקרים בחצרות הטירה מבלי להכנס פנימה. פעם זה היה ביתו של המשנה למלך, הנציג הרשמי של הכתר הבריטי באירלנד. מדובר בתקופה בה שלטו כאן האנגלים. היום יושב פה מס הכנסה. 😃

IMG_6553.JPG

אפשר לבקר בחלק מהטירה גם מבפנים, המדריך שלנו המליץ להמנע. הטירה נחמדה אבל מה שמהלך עלינו קסם הוא דווקא הגן היפה ששוכן בחלק האחורי שלה. Dubh Linn Garden גן מרשים ביותר שנמצא בסמוך לספריית צ'סטר היפה בה אוסף מכובד של ספרים מאוירים.

IMG_6558

היום אפרורי למדי. מתאים לתפאורה של דבלין. אנחנו ממשיכים דרך סמטה חסרת שם בצידה המערבי של הטירה. לפי האגדה רוחה של זונה שנרצחה כאן במאה ה 19, מטרידה עד היום את העוברים והשבים. קצת קריפי… ומשתלב מאד באווירה של דבלין. הביקור בסמטה הוא הזדמנות טובה להזכיר כמה מהסופרים והמחזאים האירים כמו ג'ורג 'ברנרד שו, אוסקר ויילד, ייטס, סמואל בקט וג'יימס ג'ויס. הם חלק נכבד בתרבות האירית וזה ניכר בעיר. פסלים לזכרם פזורים ברחבי העיר ונתקלנו בלא מעט.

IMG_6562.JPG
סמטה אלמונית

ממשיכים עם המדריך עוד קצת מערבה אל Christ Church Cathedral אחד המבנים המזוהים ביותר עם דבלין ולא בכדי. זו לא הכנסיה הגדולה בדבלין אך העתיקה והיפה בהן. בנייתה החלה במאה ה11, יש לה חלונות פסיפס יפים וקבורים בה אנשי דת חשובים. היא נראית כאילו יצאה מספרי הארי פוטר. אי אפשר שלא להתרשם. הסיור שלנו עובר רק בחצרות הכנסייה אבל חזרנו אליה ביום אחר באופן עצמאי.

IMG_2445.JPG

את הביקור בכנסיה ניתן לשלב עם מוזיאון דבליניה החביב שמתאים ביותר לביקור עם ילדים. ישנו כרטיס משולב לשני האתרים וגם כרטיס משפחתי. המוזיאון שמתאר את התפתחות החיים בדבלין לאורך התקופות השונות מהגעת הויקינגים ועד העת החדשה, אינטראקטיבי והתצוגות מלוות בבובות, מבנים ומשחקים שמדמים חיים בעיר. נחמד מאד גם לבוגרים. אפילו הנוער הציני לא התלונן.

IMG_6745.JPG

הסיור ממשיך מעט צפונה אל רובע טמפל בר הצבעוני והיפה. רובע הפאבים וחיי הלילה. כאן אנחנו נפרדים מהקבוצה וממשיכים לטייל בסמטאות הצבעוניות. מצטלמים בכל הפוזות האפשריות ליד הפאב האייקוני של הרובע, אי אפשר שלא.

IMG_6586

עכשיו רק אמצע היום אבל העליצות והשמחה של הרובע הזה כבר מורגשת. הרבה צעירים ברחובות, בתי קפה בכל פינה, אפילו הבתים שמחים כאן. זו לא דבלין האפורה של תחילת היום.

20190412_125355.jpg

הנה פגשנו את מולי מלון המצוירת על קירות בית מלון. את פסלה של מוכרת הצדפות המפורסמת, שנמצא לא רחוק משם נראה ביום אחר.

IMG_6599

טריניטי קולג' וספר קלס

אם  שואלים אותי מהו המקום האחד המיוחד שכדאי לבקר בו בדבלין, זו הספריה המיוחדת של טריניטי קולג'.  טריניטי קולג' הוא מוסד הלימודים העיקרי של אוניברסיטת דבלין. בכניסה לקולג' היפה תוכלו להצטרף לסיור מודרך שמעבירים סטודנטים. מחיר הסיור 15 יורו והוא כולל כניסה לספרייה Trinity College Library בה נמצא הספר העתיק Book of Kells.

אפשר לבקר בספריה גם ללא סיור. קיווינו שהסיור יתן לנו קצת מידע ותובנות על ההסטוריה של הקולג' ואורח החיים של הסטודנטים היום. מבחינה זו הסיור היה די מאכזב. הוא היה קצר למדי (פחות מ 30 דק) ופרט למעט הסברים יבשים על המבנים, לא הוסיף הרבה מידע.

המדריך שלנו הוא סטודנט שמסיים לימודיו השנה. גם בשנת 2019 הסטודנטים נדרשים ללבוש  גלימות של פעם בכיתות הלימוד ובארועים רשמיים. ככל שהסטודנט מתקדם בתואר יבוצעו שינויים קלים בגלימה. אז הנה הוא בגלימה של "כמעט בוגר". טקס הסיום נערך יום לאחר ביקורנו ובקמפוס כבר נערכים לטקס ובונים במה (מעוטרת בפרסומת לבירה, כיאה לדבלין).

בסמטה הקטנה הזו גר פעם אוסקר ויילד. תראו איזו פריחה יפה מעטרת את הכניסה לביתו.

IMG_6438.JPG
ביתו של אוסקר ויילד

מציעה להציץ גם במנזה – חדר האוכל של הסטודנטים שנמצא במבנה עתיק. אולם מפואר ברוח של פעם. לא בדיוק מה שחשבתם על קפיטריה של סטודנטים.

גולת הכותרת של הביקור בקולג' היא הספרייה, אליה נכנסנו בתום הסיור. בעונת התיירות יכול להשתרך תור ארוך בכניסה. אם הנכם רוצים להמנע מעמידה בתור, רכשו כרטיסים מראש.
בקומת הראשונה נמצא הספר של קלס. זהו כתב יד עתיק בלטינית ובו כתובות ארבע הבשורות של הברית החדשה. בספר איורים רבים והם נחשבים יצירת מופת קליגרפית. הספר נכתב בידי נזירים קלטים בשנת 800 ומוצג כאן בתצוגת קבע.

את הספר (שהוא די קטן יש לומר) אסור לצלם וכמובן שלא ניתן לדפדף בו. הספר מוחזק בתיבת זכוכית. עמודים ממנו הודפסו על לוחות גדולים לנוחות המבקרים.

IMG_6446.JPG

הספרייה בקומה השנייה מדהימה. גולת הכותרת של הביקור. הרבה יותר מרשימה בעיני מהספר. ראו כיצד מסודרים הספרים על המדפים מהתקרה ועד לרצפה. אם תבקשו הסבר מאחד הספרנים, תוכלו לשמוע מהי השיטה בה מקוטלגים הספרים שבתצוגה.

IMG_6461.JPG

אחרי הביקור בקולג' אפשר לטייל במדרחוב גרפטון הסמוך וגם לבקר את מולי מלון, מוכרת הצדפות הידועה, ולהצטלם למזכרת. אם תרצו תוכלו גם "לשפשף" למזל. 😉

IMG_6489.JPG

 מדרחוב – אזורי קניות

אחרי הסיור בקולג' נעים לטייל במדרחוב של Grafton Street. רחוב גרפטון הוא שדרת הקניות העיקרית של האזור שמדרום לליפי. זהו מדרחוב תוסס וכיפי כמו שיש בכל עיר גדולה.

IMG_6608.JPG

לצד חנויות מעוצבות ויקרות, תמצאו גם בתי קפה נחמדים, הופעות רחוב ושוק פרחים. מומלץ לסטות מהרחוב הראשי ולהכנס לרחובות הצדדיים. באחת הסמטאות נמצא שוק מקורה קטן בשם George's Street Arcade. נחמד מאד.

IMG_6617.JPG

בקצה רחוב גרפטון נמצא מרכז הקניות St. Stephen's Green Shopping Centre על שם הפארק הסמוך. בקרנו גם בו. הרבה עניין לא מצאנו אבל ראו את העיצוב המעניין והשעון הנהדר שנמצא בו. רק בשבילו היה שווה להכנס. אגב, מצידו האחורי של השעון המראה שונה. משאירה לכם לגלות 😊

IMG_6709.JPG

אזור קניות נוסף נמצא מצפון לליפי. זהו רחוב הנרי ליד Spire of Dublin. גם עליו לא פסחנו. המדרחוב שוקק החיים הזה קרוב מאד למלון בו לנו, ובקרנו בו יותר מפעם אחת. כאן תמצאו את כל הרשתות המוכרות. המחירים יקרים למדי אבל זה לא מנע מהקניינית שלי לצאת בידיים מלאות. בהמשך הרחוב נמצא קניון גדול בשם Jervis Shopping Centre.  גם אותו בדקנו. 😃

IMG_6515.JPG

אם כבר הזכרנו את החוד של דבלין Spire of Dublin אז כמה מילים עליו. החוד של דבלין, נקרא גם אנדרטת האור, הוא פסל בגובה 120 מטר הנמצא ברחוב אוקונול. נחשב לפסל הגבוה בעולם. קוטר ה"חוד" 3 מטר בבסיס, ו-15 סנטימטר בקצה העליון והוא נראה כמו מחט תפירה. הפסל שנבנה לכבוד המילניום הושלם רק ב 2003. הוא עומד במקום בו עמד לפניו עמוד נלסון. הפסל מרשים מאד, נראה למרחוק ומהווה ציון דרך למטיילים בעיר. חלפנו על פניו בכל פעם שיצאנו וחזרנו למלון שלנו.

IMG_6508.JPG

גנים

בדבלין הרבה גנים שמוסיפים כתמי צבע ואור לעיר.

אנחנו בקרנו בגן גדול אחד St Stephen's Green. פארק ששוכן בלב העיר וכולל מדשאות, אגמים, המון ברווזים, ברבורים והרבה פסלים.

IMG_6637.JPG

הפארק נמצא בסופו של מדרחוב גרפטון וממש מתבקש להמשיך מהמדרחוב הסואן אל הגן היפה, בו אפשר לטייל בנחת ולהרגע.

IMG_6644.JPG

בצהריים הפארק מתמלא באנשים העובדים בקרבת מקום ואוכלים צהריים בפארק, משפחות, רצים וכמובן תיירים. הפארק גדול ולא המוני. ריאה ירוקה נהדרת במרכז העיר.

IMG_6649.JPG

מקסים ביותר כאן. טיילנו בפארק שעה ארוכה ונהננו מאד. פרחי האביב כבר פורחים. אפילו השמש הפציעה לפרקים. נעים ושליו מאד!!

IMG_6698.JPG

בדבלין יש פארק גדול נוסף מרוחק יותר – פארק פיניקס. כאן שוכן גן החיות של דבלין. אליו לא הגענו הפעם.

מפת המסלול הרגלי 👣

הכנתי מפה שמרכזת את כל האתרים שהזכרתי מדרום לליפי. כל הסיורים שלנו במרכז העיר העיר היו ברגל. הכל בטווח הליכה של חצי שעה לכל היותר.

מפת הליכה מדרום לליפי.png
מפת הליכה מדרום לליפי

אנו הולכים בין החלק הצפוני לדרומי וחוצים את הליפי מספר רב של פעמים. על הליפי מספר גשרים. היפה והמיוחד בהם הוא גשר Ha'penny – "חצי פני". ולמה חצי פני? – זה המחיר שגבו ממי שעבר בו וחצה את הליפי בעבר. בקיץ אפשר לעשות שייט על הליפי. ניתן גם לעשות סיור רגלי ולצפות במבנים היפים שלאורכו.

IMG_6531 (2).JPG
גשר "חצי פני"

באתר הזה יש הצעה לסיור רגלי לאורך הליפי. 

ההופעה ‼

ועכשיו לגולת הכותרת של הביקור – לשמה התכנסנו. לפחות עבור בתי זה היה ההייליט של הטיול באירלנד. הנופים היפים שראינו היו רק תפאורת רקע לקונצרט הזה.

IMG_6847 (2).JPG

על שון מנדס שמעתם? אם יש לכם בנות עשרה אני מניחה שכן. אם לא גללו ופתחו יוטיוב. אולי גם אתם תתאהבו. יוצר צעיר בן 20. קנדי במקור, חתיך אש… 🔥 ומוכשר מאד. ת'כלס מבינה את ההתלהבות של בתי. נהניתי מאד גם. זו הפעם השלישית שאנו רואות קונצרט שלו. ראינו כבר בסיאטל וגם בניו יורק. ההופעה התקיימה באולם 3ARENA שנמצא מצפון לליפי. הקונצרט ערך כשלוש שעות כולל מופע החימום. כרטיסים נקנו באתר הרשמי במכירה מוקדמת לחברי מועדון המעריצים. למעשה רק אחרי שהיו כרטיסים להופעה התחלתי לחפש כרטיסי טיסה. היה שווה "כל יורו" שהוצאנו. נהנינו מאד מאד. ממליצה לשלב הופעות בטיולים בחו"ל. אנחנו חושבים שזה משדרג לנו מאד את הטיולים.

לינה 🛏

לנו שלושה לילות במלון נעים מאד שנמצא בסמטה קטנה שיוצאת מרחוב אוקונול. רחוב אוקונול הוא הרחוב המסחרי הגדול והשוקק מצפון לליפי. רחוב גדול מלא בחנויות ומבני ציבור יפים. מהווה גם עורק תחבורה ראשי בעיר. היה נוח מאד להיות קרובים למרכז העניינים ועם זאת ליהנות משקט ושלווה. שם המלון  ACADEMY PLAZA.

החדרים מחודשים ונעימים. לנו בחדר לארבעה שהכיל שתי מיטות כפולות גדולות. ארוחת הבוקר טובה. מתחת למלון תחנת מוניות. המוניות בדבלין די זולות ובהחלט מומלץ לקחת מונית בתוך העיר, בעיקר אם אתם יותר משניים. חסרון קטן – אין מקרר בחדר. באף אחד מהמלונות בהם לנו בטיול באירלנד, לא היה. זה לא מקובל באירלנד וקשה מאד למצוא. מי שחייב מקרר כדאי שישכור דירה.

IMG_6416.JPG
פסלו של ג'יימס ג'ויס ליד המלון שלנו

יש הממליצים ללון מדרום לליפי בקרבת הטמפל בר. אחרי שבקרתי באזור, שמחתי שלא בחרנו להתגורר שם. האזור מאד הומה. מלא בבליינים עד השעות הקטנות של הלילה. מתאים אולי לצעירים שמחפשים בילויים, אבל לא למי שרוצה שנת לילה טובה.

להזמנת מלונות בדבלין לחצו כאן

מסעדות וחיי לילה 🍻

בדבלין שפע מסעדות מכל המינים והסוגים. אנחנו בוחרים רק במקומות שמגישים גם מנות ללא גלוטן. אציין כמה שאהבנו במיוחד.

Beshoffs -פיש אנד צ'יפס- יש במספר מקומות בעיר. אחד מהם ממש ליד המלון שלנו ב O'Connell Street. מומלץ מאד. פיש אנד צ'יפס טעים וטרי כמו שאפשר לאכול רק באירלנד. את כל הסוגים אפשר לקבל גם בגרסה ללא גלוטן.

IMG_6512.JPG

Madigan's– פאב/ מסעדה עם הופעות חיות. נמצא בכתובת-  19 O'Connell St, דקה מהמלון שלנו. עד השעה 21 מתפקד כמסעדה. אחר כך מגישים שתיה בלבד. בסופ"ש יש הופעות חיות. שמענו זמר אירי מצוין. אווירה טובה. שפע אפשרויות ללא גלוטן. נהננו מאד. גם מהאוכל וגם מההופעה.

20190412_215721 (2).jpg

cornucopia -מסעדה צמחונית טבעונית בקרבת הטמפל בר. שפע אפשרויות ללא גלוטן. מקום טרנדי ועמוס מאד בשעות הצהריים. מלא במקומיים שעובדים בקרבת מקום. המסעדה שוכנת במבנה יפה ועתיק. משתרעת על גבי מספר קומות. שווה לנסות לחפש שולחן גם אם הקומה הראשונה נראית מלאה.

IMG_6605.JPG
הבת שלי מרוצה בקורנוקופיה

ערב קלטי – הופעה של ריקודים איריים בשילוב ארוחת ערב. כמעט בכל יום במלון ארלינגטון ליד גשר אוקונול. אפשר לצפות בהופעה גם ללא ארוחת ערב. מוסיקה אירית במיטבה וריקודים נהדרים. על ארוחת הערב אפשר לטעמי לוותר. הופעה דומה אפשר לראות גם בקילרני.

מה אפשר עוד ? 

בדבלין שפע של אטרקציות למבוגרים וילדים. היו ברשימה גם:

Guinness Storehouse – מבשלת הבירה של גינס. אחת האטרקציות הידועות בדבלין. אצלנו יש אחת שלא אוהבת בירה, צליאקית שלא יכולה לשתות גינס ונהג. אז זה נפל בעריכה… אומרים שהביקור שווה בשל הפאב בקומה השביעית עם נוף של 360 מעלות על דבלין.

סיור בבית הכלא העתיק – kilmainham gaol
בית כלא עתיק מהמאה ה 18. היום מתפקד כמוזיאון. הביקור רק במסגרת סיור מודרך. דוקא רצינו ולא היו כרטיסים זמינים. מומלץ להזמין כרטיסים מראש.

פארק הפניקס – Phoenix Park הזכרתי אותו קודם. פארק ענק, מלא בשטחים טבעיים, אגמים  ובעלי החיים. בו נמצא גן החיות של דבלין שהוקם ב-1831 והוא אחד הוותיקים באירופה. נשאר לפעם הבאה.

חווית דרקולה דרקולה אמנם חי בטרנסילבניה, אבל הסופר ברם סטוקר, מי שיצר אותו חי  בדבלין. זה מקום קטן סטייל דנג'ן שמוכר מערים אחרות. סיור מבעית, מצחיק, רדוף רוחות. לא לבעלי לב חלש. מתאים מעל גיל 10. המקום נמצא מחוץ למרכז העיר. אנחנו מקווים לבקר בקרוב בטירת דרקולה בבראן רומניה.

שייט ב"ברווז"– רכב אמפיבי משוחזר מימי מלחמת העולם השנייה עם מדריך מחופש לוויקינג. סיור ביבשה ובמים. לא הספקנו. נראית חוויה נחמדה מאד. בעיקר לילדים.

בילינו בדבלין 3 ימים נעימים מאד של סיורים, הופעות קניות ושוטטות נעימה חסרת חובות. העיר נעימה, עליזה ומעוצבת. לא ממש קודרת כמו התדמית שדבקה בה.

IMG_6781
גרפיטי בדבלין

דבלין חמודה אבל היופי של אירלנד נמצא לדעתי מחוץ לעיר. 

מה אוכלים בדבלין- המלצות לאירלנד גלוטן תמצאו כאן. 

על מסלול הטיול המפורט שלנו באירלנד תוכלו לקרוא כאן

עד הטיול הבא…

אהבתם את הפוסט? מוזמנים להירשם לעדכונים על פוסטים חדשים ⬇️

6 Comments

  1. המלצות נהדרות!!!! אני מצאתי את דבלין קצת אפורה ביחס לאירלנד עצמה, אהבתי את הטמפל בר, אבל הוא הרגיש לי קצת ממוסחר. המפה שהכנת מצוינת.

    אהבתי

    1. תודה מיכל. מסכימה עם רוב התובנות. גם אני אהבתי את שאר אירלנד יותר מאשר את דבלין. ודבלין היא עיר אפורה- צבעונית. כנראה בתלות במזג האוויר והמזג איתו הגענו 😎

      אהבתי

כתיבת תגובה