הונולולו ואוהאו – מסלול והמלצות

טיול בבירת הוואי הונולולו והאי אוהאו

כשהיינו ילדים אמרנו לעיתים "לך להונולולו". הונולולו היה שם קוד למקום רחוק ונידח, מקום שהוא חצי פיקציה, כזה שלא ממש אפשר להגיע אליו. הסדרה הפופולרית הוואי חמש אפס הפכה את המקום לריאלי יותר, אפילו נחשק. מי מבנות גילי לא רצתה בנערותה להסתובב בחוף הים עם סטיב ודני?.😍

עם השנים הפכו איי הוואי נגישים יותר. אמנם עדיין מדובר במסע הכולל טיסה טרנסאטלנטית ארוכה ועוד אחת מהיבשת לאיים, אבל הדבר אפשרי!

בחודש אוקטובר האחרון הגשמתי חלום ונסעתי לטיול משפחתי באיי הוואי. התחלנו באי מאווי עם הנופים המדהימים, המשכנו לאי קוואי עם הנופים הבתוליים וקינחנו בשישה ימים בהונולולו ואוהאו. בפרק הזה אספר על חלקו האחרון של הטיול. הונולולו HERE WE COME.

הפנטזיה – חוף בהוואי – אוהאו

אחרי עשרה ימים באיים מאווי וקוואי, שמחנו להגיע להונולולו, בירת אוהאו. האיים בהם טיילנו התברכו בטבע מדהים, אבל הם שקטים ומיושבים בדלילות והחבר'ה שלי חיכו לחזור לעיר הגדולה.

הונולולו – מראה מדיימונד האד

הנחיתה בהונולולו מעט הלמה בנו. ראשית, חלמתם על שרשרת הפרחים המסורתית הנקראת ליי? אף אחד כבר לא מחלק כזו לבאים. תוכלו לקנות אחת. הטרמינל גדול ומודרני ובעיר אוטוסטרדות מרובות נתיבים, מחלפים גדולים ומגדלי ענק. הרגשנו כמו "עכבר הכפר המגיע לעיר הגדולה". הונולולו בנויה לגובה והמראה מרשים ביותר. אל דאגה, באי אוהאו יש גם הרבה טבע יפה ואני ממליצה עליו בחום למי שצריך לבחור באי אחד. אבל רגע לפני שנצלול למסלול והחוויות (והיו צלילות) בואו נתמקם.

הונולולו – בנויה לגובה

60 שניות על הונולולו ואוהאו(אפילו פחות)

אוהאו הוא האי השלישי בגדלו מבין איי הוואי והמיושב בהם. כמעט מיליון אנשים גרים באי, מחציתם בעיר הבירה הונולולו. הונולולו היא עיר מודרנית, תוססת, עם חופים יפים, מסעדות, ברים, מלונות, מגדלים ומרכזי קניות. היא המרכז הכלכלי והשלטוני של הוואי. השכונה הידועה בהונולולו היא WAIKIKI וכאן תמצאו את חוף הים המפורסם והצפוף בעולם.

חוף וואיקיקי

רבים מכנים בטעות את האי אוהאו הונולולו, אבל באי ישנם ישובים נוספים ושמורות טבע נפלאות. אם תתרחקו מעט מוואיקיקי תמצאו חופים שקטים וציוריים עם חול לבן, עצי קוקוס, בעלי חיים ימיים ומי טורקיז. חופים שהם גן עדן לגלישה ושנורקלינג. החופים בהוואי ציבוריים, מה שאומר שכל אחד יכול לבקר ולהיכנס בחינם לכל החופים באי. גם אם החוף סמוך למלון מפואר או שכונת יוקרה, תמיד יהיה שביל גישה לציבור הרחב. באוהאו תמצאו גם נקודות תצפית מהממות, גייזר ימי, גנים יפים, מקדשים ותרבות פולינזית ויפנית מפותחת. אחד המקומות המרגשים באי הוא אתר הזיכרון בפרל הרבור.

כחול וירוק באוהאו

הנה מתאבן לביקור בהוואי – מוזמנים לעקוב באינסטגרם לחוויות בזמן אמת.

לינה

בטיולים משפחתיים אני מעדיפה בדרך כלל לינה בדירות מרווחות עם מטבח. בהונולולו לא מצאתי מקום שענה על הדרישות שלנו שהיו 2 חדרי שינה, אחד מהם עם מיטות נפרדות לילדים, מיזוג בכל החדרים, אפשרות ביטול עד לרגע אחרון ומחיר סביר. לבסוף העדפנו לקחת שני חדרי מלון.

בחרנו במלון רמדה פלזה בוויקיקי.

רמדה פלזה וייקיקי והמסעדה הקוריאנית

המלון ממוקם מצוין. מרחק 5 דקות הליכה מחוף וואיקיקי. חניון בתשלום סביר של 27 דולר ליום. מיטות נוחות. מיקרו ומקרר בחדר. במלון ישנה בריכת שחיה נחמדה וחדר כביסה. המלון לא מציע ארוחות אבל יש מסעדה קוריאנית חביבה בכניסה לבניין שאכלנו בה פעמיים. העיצוב של המלון מיושן אך הוא מתוחזק טוב מאד, למעט מזגנים מרעישים. בהוואי עדיין תמצאו במקומות רבים מזגני חלון מיושנים. כמעט ולא הפעלנו את המזגן בגלל הרעש. בחדר של הילדים המזגן היה טוב יותר. למזלנו מזג האוויר היה נעים ולא חייב הפעלת מזגן בלילה, אבל עד שאלה יוחלפו ההמלצה שלי מסויגת.

הבריכה הנחמדה במלון

מספר מלונות בהונולולו שנחשבים מוצלחים –

הילטון ואייקיקי – קומפלקס גדול בן מספר בניינים עם חוף ים נהדר.

הילטון רזורט

Alohilani Resort Waikiki Beach– מלון חמישה כוכבים מומלץ על החוף ונוף להר דיאמונד הד. במרכז הלובי אקווריום דגים מרשים.

מלון פרינס וואייקיקי Prince Waikiki – נמצא בסמוך לחוף אלה מואנה וחוף וואייקיקי בסמוך למרינה ולמרכז הקניות אלה מואנה. ישנם גם חדרים משפחתיים.

מעדיפים מלון אחר? לכל המלונות בהונולולו לחצו כאן

רכב

שכרנו רכב באוויס. כמשפחה נוח לנו לטייל ברכב שכור. הרכב אפשר לנו להגיע לכל קצוות האי בקלות ויעילות ולשלב מספר אתרים באותו היום. אם הנכם שוכרים רכב הקפידו שבבית המלון שלכם תהיה חניה. החניה בהונולולו יקרה ולהרבה מלונות אין חניה צמודה. קחו זאת בחשבון בבחירת הלינה. אם הנכם מעדיפים להתנייד בתחבורה ציבורית, דעו כי באוהאו בנגוד לאיי הוואי האחרים ישנה תחבורה ציבורית טובה. רשת האוטובוסים נקראת The Bus. האוטובוסים מגיעים כמעט לכל מקום באי ובתדירות גבוהה. מחיר נסיעה יחידה 3$, כרטיס יומי עולה 7.5$ וכרטיסייה חודשית 30$. בעיר הונולולו מקובל מאד לנסוע באופניים. תחנות להשכרת אופניים בשם Biki פרושות בכל העיר. ניתן לקחת ולהחזיר בתחנה אחרת בדומה לישראל. התשלום באשראי.
כמו כן תוכלו להזמין הסעה באפליקציות Lyft ו-Uber. הן פופולריות, זמינות והמחירים סבירים.

גם באוהאו נעזרנו בהצעות של המדריך הקולי באפליקציית GYPSY כפי שעשינו באיים הקודמים בהם בקרנו.

אי ירוק בים – אוהאו

מה עשינו ומה ראינו – אתרים ואטרקציות

יום 1 – הסביבה הקרובה

אל הוואי הגענו בשעות אחר הצהריים. את מה שנשאר מהיום הראשון ניצלנו להכרת הסביבה הקרובה. טיילנו אל חוף וואיקיקי בדקנו את חוף הרחצה המומלץ ליד מלון שרתון, המשכנו אל הלגונה היפה באזור מלון הילטון, אל המרינה וקנחנו במרכז הקניות הגדול והמודרני אלה מואהנה. בחלק מהימים תוכלו ליהנות ממופעי הולה חינמיים בקניון. אנחנו פספסנו. יש פרטים בקישור למעלה. המחירים בקניון יקרים ועשינו בעיקר WINDOW SHOPING.

מרשים – הונולולו בלילה

בהונולולו קהילה קוריאנית גדולה והבת מצאה בקניון חנות גדולה למוצרי פופ קוריאני. את מעט הקניות שלנו בהוואי עשינו שם לשמחתה הרבה. את הערב סגרנו במסעדה קוריאנית טובה מתחת למלון.

הונולולו בלילה – מגדלים וגנים

יום 2 – מפרץ הנאומה וגן בוטני

היעד הראשון ביום הזה Hanauma Bay, שמורת טבע מוכרזת. תמצאו כאן חוף ים יפיפה עם חול לבן, עצי קוקוס ומפרץ מעולה לשנרקול. היות והאלמוגים והדגים מגיעים ממש קרוב לקו החוף, המקום מתאים גם למתחילים וילדים ללא ניסיון בשנורקל או צלילה.

מעולה למתחילים בנורקל – חוף הנאומה

החל מתקופת הקורונה יש להזמין מקום מראש. מערכת ההזמנות נפתחת בדיוק בשבע בבוקר, 48 שעות לפני המועד הרצוי. המקומות אוזלים במהירות ולכן יש לנסות ולהזמין בדיוק בשעה שבע. נכנסתי בזמן ובקושי הצלחתי להזמין לשעה 11. הכניסה בתשלום 25 דולר לאדם והחניה עולה 3 דולר לרכב. אין אפשרות להיכנס שלא בחלון הזמן שהזמנתם. כדי להגן על בעלי החיים הימיים השמורה סגורה בימים שני ושלישי.

מפרץ הנאומה

בכניסה חובה לראות סרט נחמד בן 9 דקות שמספר על ההיסטוריה של השמורה ומסביר את כללי ההתנהגות במקום. רכבת קרוניות קטנה מובילה את המבקרים ממרכז המבקרים שבמעלה הגבעה אל החוף. אפשר כמובן גם לרדת ואח"כ לעלות ברגל. 😃

החוף יפה

החוף עצמו מאד מטופח ומאד נהנינו במקום. המים היו חמימים והשנרקול היה כיפי. ראינו המון דגים ואלמוגים. אני מציעה להביא כסאות/מחצלות ומזון. היצע המזון בקיוסק היחיד ליד מרכז המבקרים, קטן מאד. השייב אייס לעומת זאת נחמד מאד , בצבעי הקשת אך לא מכיל גלידה ופינוקים.

טיפ – ליד הקיוסק במעלה הגבעה ישנה עמדת תצפית יפה על החוף.

בתכנון המקורי היינו אמורים להמשיך לעוד חופים ותצפיות בצד המזרחי של האי, אבל החלטנו שנרטבנו מספיק ליום אחד, שינינו כוון והמשכנו אל הגן הבוטני הנהדר Hoʻomaluhia Botanical Garden.

Hoʻomaluhia Botanical Garden

גן בוטני גדול מומלץ וחינמי שנמצא במרכז האי. הדרך אליו עוברת ברכס הררי מרשים. בגן תמצאו פרחים וצמחים הגדלים בהוואי, אגם גדול, נקודות לתצפית ופיקניק. ההרים מקיפים את הגן, הירוק שולט והמראה המתקבל דרמטי ומרשים. ראו את פטריות הענק שגדלות שם. הגן פתוח בכל יום בין השעות 9 -16 והכניסה ללא תשלום. נשארנו ממש עד לסגירה.

נוף דרמטי בגן הבוטני
אגם וכרי דשא – בגן הבוטני

באוהאו יש גנים בוטנים נוספים. רובם בתשלום. אנחנו הסתפקנו בגן הזה שהוא לגמרי חינמי וגם מרהיב.

פטריות ענק

ארוחת ערב – הארד רוק קפה בוואיקיקי. אכלנו שם פעמיים. מסעדה גדולה עם תפריט ייעודי ללא גלוטן. חובה להזמין מקום מראש. בעיקר בסופי שבוע. גם כך יש המתנה.

ברבורים בגן הבוטני

יום 3 –  מקדש בוידו והמרכז לתרבות פולינזית

יום ארוך שנגמר מאוחר בערב. האתר המרכזי של היום המרכז לתרבות פולינזית. כפר תרבות תיירותי המספר את סיפור האיים הפולינזים שהוואי הוא אחד מהם. האתר נמצא בצפון האי ואת דרכנו אנו עושים בנסיעה בכביש היפה העובר מהונולולו שבדרום, דרך מרכז האי לצפון.

בדרכנו צפונה בקרנו במקדש ביודו אין Byodo In שנמצא בעמק המקדשים. בעמק המקדשים תמצאו מקדש יפני שהוא שחזור מדויק של מקדש בעל אותו השם הנמצא באזור קיוטו ביפן. ולמה מקדש יפני בהוואי? הוואי היא בית ליפנים רבים. למעשה הם מהווים כמעט שליש מאוכלוסיית האי. היפנים הגיעו להוואי במאה ה 19 כדי לעבוד במטעי הסוכר ובחוות חקלאיות, ונשארו גם אחרי משבר פרל הרבור באמצע המאה הקודמת.

ביודו אין

המקום יפיפה. גשר שעובר מעל תעלת מים מוביל אל המקדש. ליד המקדש פעמון ענק שניתן לצלצל בו למזל. שורה ארוכה של מבקרים מחכה לתת בגונג. גם אנחנו מצטרפים. שיהיה. לא מתגרים בגורל. כדי לבקר בתוך המקדש יש לחלוץ נעליים כמו בכל מקדש ביפן. הגנים מרהיבים ודגי זהב גדולים שוחים בבריכות הנוי. המקום שווה ביקור גם אם כבר ביקרתם כמונו ביפן.

מקדש יפיפה

מסביב למקדש אזור של בתי עלמין. שונים מאד ממה שאנו מכירים בארץ. המצבות צנועות מאד. למעשה מדובר בלוח זיכרון קטן, טמון באדמה בתוך כר דשא גדול וירוק. לצד המצבה כד פרחים. בית העלמין פתוח, אינו מגודר והוא ירוק ופסטורלי, עד כמה שבית קברות יכול להיות.

בתי עלמין צנועים והרים ירוקים – עמק המקדשים
עמק המקדשים

בשעה 12 מתחילה הפעילות במרכז הפולינזי Polynesian Cultural Center.

בכפר הפולינזי תוכלו לקבל הצצה אל התרבות הפולינזית. שישה איים משתייכים תרבותית לפולינזיה (קבוצת איים באוקיינוס השקט)- הוואי, פיג'י, טונגה, סמואה, טהיאטי ו AOTEAROA. מהאיים הללו הגיעו המתיישבים הראשונים של הוואי.

הכניסה לכפר

במהלך היום תוכלו לראות וללמוד משהו על התרבות הפולינזית שהיא תרבות שבטית, מסורתית, צבעונית וכמעט פסה מהעולם. יש כאן שחזור יפה של בתים, תלבושות, ריקודים ומנהגים. הכפר מתחלק לשישה מתחמים כמספר האיים.

בכל אזור מקבלים המבקרים טעימה מתרבות האי. בין הכפרים זורם נחל מלאכותי בו שטנו בסירת קאנו ושמענו סיפורים מצחיקים. הביקור משלב מופעים חיים, הדגמות וסדנאות שונות. המקום קצת מזכיר פארק של דיסני ובכל זאת מעניין מאד.

שטים

בשעה חמש החלה ארוחת לאאו Luau שהוגשה בסגנון בופה ולוותה בשירים וריקודים בסגנון הוואי. האוכל היה עשיר ומגוון ואהבתי שהיה סימון אלרגנים ברור והמון אפשרויות ללא גלוטן, כך שהבת יכלה לאכול וליהנות מרוב התפריט. בשעה שבע וחצי עברנו אל האמפיתאטרון על מנת לצפות במופע המרכזי הגדול שנקרא "HĀ: Breath of Life". מופע מרהיב בסגנון וגאס עם עשרות משתתפים, רקדנים וזמרים. מופע מושקע של מחול, שירה אש ופעלולים. זו לטעמי גולת הכותרת של הביקור במקום. המופע הסתיים לקראת השעה 21 ואז ציפתה לנו נסיעה ארוכה למלון. יום ארוך וגדוש אבל מהנה ומומלץ.

ארוחת בופה

ישנן מספר חבילות ביקור. אנחנו לקחנו את זו שנקראת gateway buffet package הכוללת ביקור וכניסה לכל האטרקציות היומיות, ארוחת בופה ומופע. יש חבילות נוספות. פרטים באתר. מחיר החבילה שהזמנו 139$ למבוגר ו 125$ אם תזמינו לפחות 10 ימים מראש (נכון לאוקטובר 22). ישנם דילים שכוללים הסעה למי שאין רכב שכור.

הכפר הפולינזי – מומלץ

יום 4 – טיפוס אל הדימונד האד וביקור בצד המזרחי

אחרי היום המעייף במרכז הפולינזי, קמנו שוב יחסית מוקדם והפעם כדי לטפס אל פסגת "ראש היהלום" הוא ה Diamond Head. זו בעצם פסגה של ההר Lē‘ahi שנוצר בהתפרצות געשית לפני 300 אלף שנים. מידע נוסף על ההסטוריה ותאור האתר תוכלו למצוא בקישור שצרפתי.

מומלץ לטפס בשעות הבוקר המוקדמות כדי לא לסבול מהחום. גם לאתר הזה יש להזמין מקום מראש. הכניסה עולה 5 דולרים לאדם והחניה לרכב רגיל עוד 10 דולר. אפשר להזמין מקום עד 30 יום מראש בקישור הזה.

כניסה למרכז המבקרים

אני הזמנתי את הסלוט של השעה 10-12 היות וידעתי שאין סיכוי שנגיע קודם. למזלנו אנחנו בחודש אוקטובר ולא היה חם מדי. משאירים את הרכב במגרש החניה המסודר, נמרחים היטב בקרם הגנה ומצטיידים במים וכובעים.

המסלול נגיש בחלקו הראשון אך די מהר הטיפוס הופך קשה יותר. יש כמה וכמה גרמי מדרגות, השביל הופך צר ומעט תלול. החבר'ה שלי עשו את זה בקלות והיו למעלה בתוך מחצית השעה. אנחנו ה"הזקנים" השתרכנו מאחור. הטיפוס לא מאד קשה , אבל גם לא קליל ואני חושבת שצריך כושר גופני מסוים.

לאורך הדרך מספר נקודות תצפית והמראה מרהיב מכל הכוונים. מצד אחד הונולולו על מגדליה הגבוהים, מהצד השני האוקיינוס והחוף הדרומי על מפרציו היפים כולל מגדלור מרשים. תוכלו לראות את ההרים הירוקים של מרכז האי ואת הבתים הקטנים על מורדותיהם.

שווה לטפס

על הפסגה היו המון אנשים וכדי להצטלם או לצלם, צריך לעיתים לחכות בתור. קחו בחשבון שזה מסלול מאד פופולרי ומאד מתויר. אפילו עברית שמענו כאן. לא של ישראלים. אותם כמעט ולא ראינו כל הטיול. הבחור שפנה אלינו היה נחת מהמרינס, חייל אמריקאי ששרת כמה שנים בישראל ולמד מעט עברית. היה מרגש.

נראה מלמעלה

טיפ– אל תנסו לטפס בכפכפים/ נעלי עקב. ראינו תיירים שבאו לא לבושים/ נעולים כראוי והם נראו די אומללים.

את שאר היום בילינו בנסיעה ותצפיות מרשימות בצד המזרחי של האי. אזכיר כמה נקודות עניין צד המזרחי. בחלקן אפשר לעשות מסלול שלם. אנחנו כאמור עייפים מהטיפוס בבוקר והסתפקנו בתצפיות והליכות קצרות.

נקודות עניין במזרח האי

נקודת תצפית Lanai Lookout ו Spitting Caves– נקודת עצירה ממנה אפשר לרדת למצוקים סלעיים יפיפיים, שעליהם מתפרצים גלים ונוצרות מעין מערות/ בריכות בסלע וגייזרים קטנים. הירידה אל המערות תלולה. אנחנו השקפנו מלמעלה. ראינו מבקרים שעברו את הגדר וירדו אל הצוקים.

חוף מזרחי

חוף Sandy Beach– חוף פסטורלי עם חול זהוב ומי תכלת. מקום פופולרי לגולשים כולל מקצוענים. הים נראה לנו מאד סוער והגלים גבוהים. לא נכנסנו למים. אם אתם בקטע של גלישה זה המקום עבורכם. החוף יפה אבל מסוכן לרחצה.

חופים – סנדי ביץ' מרחוק

חוף Halona Bay ו Halona Blowhole Lookout: נמצא ממש בצמוד לחוף Sandy. מפרץ יפיפה. אין גישה נוחה אל החוף. ניתן לעבור אליו רגלית מחוף סנדי או בירידה תלולה מהכביש. אל תפספסו את הגייזר הימי (כן גם באוהאו יש כזה). הגייזר נקרא Blowhole ובימים של גלים גבוהים הוא מתפרץ בעוצמה. אנחנו זכינו למראה יפה. את הגייזר ראינו ממפרץ החניה בכביש.

Makapu’u Trail– מסלול טיפוס במעלה הר אל מגדלור יפה ונקודת תצפית לעבר איים קטנים באוקיינוס. המסלול נחשב לא מאתגר מדי והחלק המיוחד בו הוא מסלול שיורד עד לבריכות Makapu’u Pools. הירידה לבריכות במסלול תלול. מי הבריכות צלולים וכשמגיע גל חזק מקבלים זרם דומה לג׳קוזי. גם פה הסתפקנו בתצפית וצילום המגדלור היפה.

דרמה בחוף המזרחי

China Walls – נחשב מקום יפה לשעת שקיעה. קרוב יחסית למפרץ הנאומה. הישיבה על מדפי סלע שנוצרו מלבה. הגישה למקום דרך שכונת מגורים. כשהגענו שביל הגישה היה חסום וסרט צהוב גידר את הכניסה. ראיתי אנשים שהתעלמו ממנו וירדו אל הצוק. לי נראה מסוכן וויתרנו. לשיקולכם.

בערב- טיול ערב רגלי בחוף וואייקיקי וארוחה במסעדת דיוק'ס Duke's. דיוק, הגולש המיתולוגי ומדליסט אולימפי בשחייה, היה אחד האנשים המפורסמים בהוואי. כמו בקוואי גם כאן יש למסעדה חלל פנימי וביץ' בר על החוף שהיה לדעתנו נחמד יותר ופחות פורמלי. הבר נקרא Barefoot Bar, ובערבים מנגנים כאן מוזיקה נחמדה. בתפריט מעט מנות ללא גלוטן אבל הוא ניתן להתאמה וכמעט הכול אפשר לעשות ללא גלוטן. פתוח עד השעה 23.

הפסל של דיוק ניצב באון בכניסה לחוף וואיקיקי ואי אפשר להחמיץ אותו.

פסלו של דיוק

יום 5 – צפון האי, קוקוס במחיר מופקע, תצפית ובית קברות

זה היה יום נינוח ונהדר. אחרי כמה ימים עמוסים התחלנו את היום מאוחר מהרגיל. הכוון צפונה. התחנה הראשונה שלנו בעיירה בהליוואה Haleiwa. עצירה קטנה ונחמדה בעיירה שרחוב ראשי אחד חוצה אותה ובו הרבה מסעדות ודוכנים.

הליוואה

הבת בוחרת קערת אסאי במחיר מופקע של 17 דולר (כבר סיפרתי כמה יקר בהוואי?) ואנחנו מטיילים קצת בין דוכני המזכרות. באותו מתחם יש עוד בתי קפה סביב עץ גדול ועתיק. יש כאן גם אייס שייב מפורסם Matsumoto's Shave Ice. בבוקר היה עדיין סגור.

על הדרך צפונה מספר אטרקציות תיירותיות שרשמתי לי ברשימת האולי אבל בסוף לא נכנסו לאף אחת מהן. היו רשומים לי הפארק של עמק ווימאה. פארק מסודר עם מסלול מסודר שבסופו מפל, אזור משחקים, שחזור בתי מתיישבים ועוד. המקום נראה לי מתאים יותר למשפחות עם ילדים צעירים אבל בסופו של דבר לא ביקרנו אז אולי אני טועה.

כמו כן ניתן לבקר חוות דול. חווה ומטעי אננס של המותג הידוע דול. יש שם חנות לממכר מוצרי החווה כולל הגלידה המפורסמת, גן בוטני, מבוך גדול וסיור רכבת במטעים. גם לזה לא היה ביקוש אצלנו.

יום ים

במקום אלה "הילדים" שלי, שהם כבר מזמן מבוגרים צעירים רצו יום כיף והנאה מהים, אז זה מה שעשינו בחוף הצפוני. נסענו בין החופים, התרשמנו מהם, צפינו בגולשים ובילינו כמה שעות טובות בחוף ים. בכל ימי הטיול בהוואי היה לנו באופן קבוע תיק ים בתא המטען שכלל בגדי ים, כובעים, קרם הגנה ושנורקלים. כאשר התחשק לנסות את המים זו לא הייתה בעיה. בכל החופים הציבוריים יש שירותים ומלתחות וקל להתארגן.

שנטי בחוף הצפוני – בימים בהירים תראו איים נוספים
חוף חולי – הצד הצפוני

Laniakea Beach – הוא חוף מפורסם בצבי הים. כשהגענו לא היה צבים. מזל שראינו המונים במאווי.

חוף חולי – צפון אוהאו

Banzai Pipeline – זהו חוף גולשים. תוכלו לראות בו גלי צינור ארוכים. כאן דווקא היה לנו מזל לראות כמה גלים יפים וביצועי גולשים מרשימים.

סרטון גלישה בהוואי

המשכנו בנסיעה ממש עד הקצה הצפוני דרך Ō’owopāla Beach ו Turtle Bay Resort. גם אלה חופים שידועים באוכלוסיית הצבים ואפשרויות השנרקול. צבים לא היו אבל בילינו כמה שעות טובות בחוף המסודר של Turtle Bay Resort והיה ממש מקסים. לקחנו לנו שמשיה גדולה ומיטות שיזוף. המים היו חמימים והיו המון אלמוגים ודגים ממש בקרבת החוף. החוף שוכן במפרץ סגור ומוגן כך שהמים היו שקטים כמעט כמו מי בריכה. תענוג!!

ממש כיף בחוף הצפוני

תכננו לאכול במסעדה שעל החוף אבל עד שהתארגנו ונכנסנו היא נסגרה להפסקת צהרים. הפסקות הצהרים הן דבר נפוץ בהוואי ויש לקחת בחשבון בתכנון היום. בצר לנו התחלנו לחזור לכוון הונולולו. קנינו פירות טריים בדוכן פירות על הדרך. הבן התעקש על קוקוס במחיר 16 דולר (איפה מחירי תאילנד?), שהיה כנראה מקולקל ונשאר מיותם עד שהגיע לפח. עצרנו שוב במרכז המסחרי הנחמד של Haleiwa. ניסינו את האייס שייב המפורסם אבל תור של ממתינים באורך כמה עשרות מטרים הבריח אותנו. יש גבול למה שאעשה עבור כוס קרח צבעוני 🤩. בצר לנו אכלנו במקדונלד מקומי ובערב פיצינו בארוחת דגים טובה ב PAIA FISH MARKET. רשת נהדרת שהכרנו היטב מהטיול במאווי.

בדרך חזרה להונולולו בקרנו בשני אתרים שהיו ברשימת ה"אולי" ואני ממליצה לא לפספס.

הראשון בית הקברות פאנצבול PUNCHBOWL CEMETERY- בית הקברות הלאומי של האוקיינוס השקט. מה פתאום שולחת אתכם לעוד בית עלמין? זהו בית קברות מרשים מאד בארכיטקטורה ובגודל. מקום עוצמתי ומרגש. בתוך מכתש של הר געש (קערת פונטש' לפי השם), קבורים יותר מ 50,000 חיילים אמריקאים.

בית הקברות מרשים ומרגש

פסל אישה ענק, מדשאות ירוקות ודגל לאומי גבוה מקבל את הבאים.

אתר הזיכרון המרשים

באתר המרכזי עמודי זיכרון גדולים עליהם חרוטים שמות הנופלים. הקרבות בהם השתתפה ארצות הברית מונצחים על לוחות צבעוניים מצוירים ומרשימים. ישנה כנסיה קטנה בה יש אזכור לכל הדתות ומסביב כרי דשא בהם מצבות צנועות שקועות באדמה.

קבורים כאן חללים ממלחמות שונות, כולל קוריאה, ויטנאם, מלחמת העולם הראשונה, השנייה והמתקפה על פרל הארבור. המקום מאד מרשים, נוגע ללב ומזכיר במקצת את הממוריאל בוושינגטון די.סי. בית העלמין שנמצא על גבעה מעל הונולולו, פתוח בכל יום עד השעה 18.

לא רחוק מבית הקברות נמצאת תצפית יפה על העיר הונולולו – התצפית מכביש בשם דרך טנטאלוס Tantalus Drive. הדרך נמצאת בקצה של שכונת מגורים עם וילות יפות המשקיפות על המפרץ. עוברים את השכונה וממשיכים במעלה הכביש לשני מפרצי חניה. תקבלו כאן מראה מרהיב של הונולולו וקו החוף. מומלץ להגיע לקראת השקיעה.

תצפית נפלאה

יום 6 – העיר הונולולו ופרל הארבור

בבוקר עושים סבוב אחרון לפני פרידה מחוף וואיקיקי הנהדר והלגונה של מלון הילטון. ממשיכים למספר אתרים במרכז העיר. ראינו את בניין הממשל של הוואי STATE CAPITOL שנבנה בשנת 1965. בניין מרשים עם מוטיבים מהאיים כמו קירות מקושטים בסלעים וולקאניים. הבניין פתוח למבקרים, אבל התקשינו למצוא חניה והסתפקנו ממבט מבחוץ. המשכנו אל ארמון איולאני Iolani Palace.

ארמון איולאני

הארמון, שהוא אגב הארמון היחיד בארה"ב, נבנה בשנת 1882 והיה מקום המגורים הרשמי של המלך קאלאקאואה ואשתו עד יום מותו. אחותו המלכה LILI'UOKALANI (קשים השמות שלהם 😅) שירשה את מקומו, התגוררה בארמון עד סיום עידן המלוכה בהוואי בשנת 1893. הכניסה בתשלום. סגור בימי ראשון ושני.
מעבר לכביש מוצב פסלו של המלך קאמהמהא הראשון, שהיה המלך שאיחד את איי הוואי, ומדריך‪GyPSy ‬ "חפר" עליו בלי סוף כמו שאמרו ילדיי.

הפסל מוצב בחזית בניין בית המשפט הגבוה לצדק של הוואי. למה הבניין חשוב? כאן שכן מטה המשטרה בסדרה "הוואי חמש אפס". גם פה התקשינו למצוא חניה. העמדנו את הרכב בצד וקפצנו בתורות להתרשם מהארמון ולהצטלם עם הפסל של קאמהאמהא והבנין של סטיב ודני.

המלך קמאהמאה ה 1

עוד היו בתוכנית מוזיאון בישופ – שהוא המוזיאון המפורסם והמומלץ באוהאו. זהו המוזיאון הלאומי של הוואי לתולדות הטבע והתרבות ההוואית. אנחנו ויתרנו והמשכנו לעוד הצצה קטנה במגדל אלוהה המפורסם Aloha Tower . מגדל אלוהה נבנה כדי לברך לשלום את המגיעים אל הונלולו דרך הים. השעון הגדול שלו מרשים. באזור השעון יש שוק אוכל ומתחם מסעדות ובית קפה וזה מקום נחמד להפסקת צהרים.

מרינה הונולולו

המשכנו אל פרל הארבור, האתר המרכזי של היום שהביקור בו אורך מספר שעות.

אחת הטראומות הגדולות בהיסטוריה של ארה"ב בכלל ובהיסטוריה של הוואי בפרט, היא המתקפה על פרל הארבור. ב 7 בדצמבר 1941 תקפו מטוסים יפנים את בסיס חיל הים האמריקאי בפרל הארבור. מתקפת פתע שנחשבת עד היום מחדל וכשלון של המודיעין האמריקאי. בתקיפה זו איבדה ארצות הברית 12 ספינות מלחמה, 188 מטוסים ו־2,459 חיילים ואזרחים מצאו מותם. המתקפה החלה שרשרת אירועים במהלכם ארה"ב נכנסה למעורבות במלחמת העולם השנייה ופתחה במלחמה נגד יפן. הקרבות הסתיימו בכניעת יפן בספטמבר 45 אך האובדן בצד האמריקאי היה גדול והמתקפה השאירה צלקת גדולה במורל הצבא האמריקאי. הבסיס הגדול בפרל הארבור הפך במרוצת השנים למרכז למידה וזיכרון לאירועי המתקפה.

אתר ההנצחה לאריזונה

האתר המרכזי בבסיס הוא אולם ההנצחה שנבנה במקום בו טבעה אוניית הצי אריזונה. כאן מצאו מותם 1177 אנשי צוות האונייה שספגה פגיעה ישירה. אל האתר מגיעים בשייט מהמבנה המרכזי. תוכלו לראות את שרידי האנייה הטבועה ואולם זיכרון גדול ומרגש. עוד בפרל הארבור מרכז לימודי אינטראקטיבי שמספר יפה במגוון אמצעי מולטימדיה את סיפור המתקפה, הרקע שלה ותוצאותיה. במקום תמצאו אוניות נוספות כמו אוניית המלחמה מיזורי, הידועה בכינוייה "מייטי מו" שהשתתפה בקרב המפורסם ב 1945 בו נכנעו היפאנים. קרב שציין את סיום מלחמת העולם השנייה.

אולם הזכרון

כרטיסים רגילים לספינה אריזונה ניתן להזמין מראש ללא תשלום אך יש לעשות זאת מוקדם ככל האפשר. אנחנו ניסינו כחודש לפני הנסיעה וכבר לא היו מקומות. הגענו בשעת צהרים והצלחנו להיכנס על בסיס מקום פנוי והמתנה של יותר משעה. הביקור מרגש ועוצמתי מאד.

מרכז מבקרים

את הביקור באוהאו אנחנו מסיימים בארוחת פרידה טובה בסניף מקומי של רשת CHEESECAKE FACTORY שיש לה תפריט ללא גלוטן. טיסת לילה ללאס וגאס ועוד 3 ימי בילוי בעיר יחתמו את הטיול שלנו.

מה אפשר עוד באוהאו?

הצעות לאתרים ומסלולים נוספים

  • ביקור ברובע הסיני בהונולולו. שכונה קטנה בה תמצאו מסעדות סיניות, חנויות קטנות, מפעלים ליצור אטריות סיניות ועוגיות מזל, גלריות ומקדשים סינים. זה הרובע הסיני הוותיק בארה"ב והוא הוקם לפני 120 שנה.
  • מסלול בעקבות ציורי הקיר בעיר. ראינו כמה על דרך. לא הספקנו את המסלול המסודר
  • גן חיות HONOLULU ZOO בו מעל 1200 מיני יונקים, ציפורים וזוחלים יחודיי לאי. תמצאו כאן צמחייה טרופית עשירה, עצי בניין עתיקים ופרחים אקזוטיים. 19 $ למבוגר ו 11 $ לילד.
  • אקווריום AQUARIUM WAIKIKI. אקווריום גדול שעבר שיפוץ והרחבה. יש מעל ל 300 מינים של בעלי חיים ימיים אפיינים להוואי והאוקיאנוס השקט. מחיר למבוגר 12 דולר.
  • הפלגה בצוללת. ישנן מספר אפשרויות. הפופולרית היא ATLANTIS SUBMARINES. חוויה לא זולה אך טוענים שמוצלחת.
אמנות רחוב בהונולולו

שבילי טיול –

  • שביל מפלי מנואה Manoa Falls Trail. שביל קצר ופופולרי- 1.3 ק"מ לכוון. קרוב יחסית לעיר. הטיול עובר ביער עם עצי פרי, לאורך נחל ובסיומו מגיעים למפל גבוה עם בריכה רדודה בה ניתן לשחות. השביל רחב ונוח ומתאים למשפחות. שימו לב שלאחר גשמים יכול להיות מאד בוצי. רציתי ולא הספקנו. באתר הזה יש תאור יפה של המסלול.
  • פארק פואו אולאקה PUU UALAKAA. לא רחוק מתצפית טנטלוס שהזכרתי למעלה. גם כאן שביל טיול יפה וקצר באורך 0.53 מייל. יש ממנו נופים יפים של האי ומומלץ לקראת שקיעה.

במרכז האי –

חוות קואלואה Kualoa Ranch. חווה גדולה עם נופים יפים ומספר אטרקציות בהן סיורי טרקטורונים, סיור באתר הסרטה של פארק היורה, זיפ ליין, סיורי אופניים ועוד. פרטים ורישום מראש באתר.

עד הפעם הבאה- הוואי

לסרטונים ותמונות מהטיולים שלנו מוזמנים לעקוב גם באינסטגרם

לחלק הראשון של הטיול – מנהלות והאי מאווי לחצו כאן

לחלק השני של הטיול באי קוואי לחצו כאן

עד הטיול הבא

מוזמנים להירשם לבלוג ולקבל עדכונים על פוסטים חדשים ⬇️⬇️



4 Comments

  1. שילוב של טבע אדיר, היסטוריה דרמטית, גנים ואפילו יפן – זה תערובת מרתקת, ממש הגשמת חלום. ואפילו ביקרת את המשטרה של סטיב ודני… איזה נוסטלגיה. אם אזכה אי פעם להגיע, אני בטוחה שאיהנה, וכמובן איעזר בסיכומים המקיפים שלך.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה