מסלולי טיול ואתרים בהרי ירושלים

שלכת, אתרים ומסלולים באזור ירושלים

בתשע ורבע בבוקר כבר עצרנו בחניה של הגן הלאומי עין חמד. אחד היתרונות של מי שגר במרכז. בשעת בוקר מוקדמת זו לא היינו לבד בגן. החניה הקטנה כבר מלאה למדי. "מתי הספיקו כולם להגיע?" אני תוהה. שותים עוד כוס קפה מהתרמוס שהבאנו אתנו ויוצאים לבדוק הכצעקתה.

כבר שבועיים ויותר שהפיד שלי מתמלא עלים זהובים אדומים של שלכת אינסטגרמית מעין חמד. אני שמתגעגעת לשלכת בחו"ל ולארצות רחוקות באופן כללי, רוצה גם. אז ארבתי לאתר של רשות הטבע והגנים וברגע שאיתרתי משבצת זמן פנויה מיהרתי להרשם. שלכת מרהיבה מקבלת פנינו. קרני השמש מלטפות את העלים ונותנות להם מראה מיוחד. הגן נהדר אבל ההפתעה של היום מבחינתי היתה דוקא באתר אחר. אז מה עוד ראינו באותו יום ואיפה עוד כדאי לבקר בסביבה? מוזמנים לפוסט לכל המידע.

הכל זהב – גן לאומי עין חמד

מה בפוסט

גן לאומי עין חמד

גן לאומי עין חמד נמצא כפסע מכביש 1, על אם הדרך העולה לירושלים. בגן הירוק והמטופח עובר נחל הכיסלון, שמתחיל את דרכו בהרי ירושלים באזור מבשרת ונשפך אל נחל שורק. בגן נובעים מספר מעיינות קטנים ויש בו מים זורמים כל השנה.

נחל ומעיינות- גן לאומי עין חמד
השלט לגן

את יופיו של המקום גילו הצלבנים. הם בנו במקום חווה מבוצרת וקראו לו אקווה בלה – המים היפים. המבנה הצלבני השתמר בצורה טובה ומוסיף עניין לגן. בימים רגילים רשות שמורות הטבע עורכת בגן פסטיבלים והפעלות לילדים בנושא צלבנים. עכשיו ימי קורונה והפעלות אין. גם מספר המבקרים מנוטר על ידי הזמנה מוקדמת. השלכת היפה, שפעת המים, הירוק שמסביב וקרני השמש הצובעות את המבצר בצהוב מספיקים והופכים את הגן לאטרקטיבי ומבוקש. הגן יפיפה והמראות לא נופלים משלכת מרהיבה שאנחנו אוהבים למצוא בחו"ל.

בשעת בוקר מוקדמת של יום שישי ישנם המון מצטלמים בגן. חלקם כמונו, מצלמים להנאתם באופן חופשי, אבל ישנם כאלה שעורכים הפקה של ממש. משפחות משפחות, חלקן מלוות בצלם/ת מקצועיים. מביימים תמונות רומנטיות ופסטורליות עם עלי השלכת. מפצירים בילדיהם הקטנים לשתף פעולה. הילדים שרוצים ליהנות מן הגן חומקים לא פעם מהמצלמה וחוזרים רק אחרי הפצרות ההורים. השלכת מרהיבה אין מה לומר. גם אני מצליחה להוציא יופי של תמונות.

גם ירוק בעין חמד

עין חמד אינו גן לאומי גדול במיוחד. הודות להזמנה ולשעת הביקור המוקדמת, לא היה עמוס אם כי פעיל. אפשר בהחלט לחמוק משאר המבקרים וליהנות מהטבע בשקט ושלווה יחסיים. אנחנו מתחילים מהשביל הנגיש שעובר בין עצי הדולב היפים וצועדים לארכו של הגן עד סופו. גיחה קטנה למבצר הצלבני וחוזרים דרך הגדה השניה של הכיסלון. לאורך כל הדרך הרבה מים ועלים על העצים ועל האדמה. פרחי חורף כמעט לא ראינו. ההליכה נינוחה ונעימה וכיף לנו מאד.

שביל נגיש בין עצי דולב יפים
המבצר הצלבני

הגן מטופח, נקי ומשופע בשולחנות פיקניק. ישנם אזורים מיוחדים בהם אפשר למנגל ואפילו ראינו אוהל אחד של כאלה שנשארו ללון בגן. שימו לב שבסופי שבוע עלול להיות עמוס ורועש. ממליצה לבוא באמצע השבוע או מוקדם. בשעה עשר וחצי אנחנו כבר בדרכנו ליעד הבא.

גם אני פה – עין חמד
ערוצים וטרסות – עין חמד
באמת יפה פה

גן לאומי קסטל

אחרי 10 דקות נסיעה אנו עוצרים בגן לאומי קסטל. הגן קרוב מאד לעין חמד ובהחלט ניתן לבקר בשניהם באותו היום. אם הגעתי לעין חמד מלאת ציפייה לשלכת מרהיבה, לכאן הגעתי ללא ציפיות והופתעתי בגדול.

גן לאומי הקסטל

הקסטל נצרב בתודעתי כאתר הקשור בקרבות מלחמת השחרור ומראות המשוריינים החלודים בצידי הדרך העולה לירושלים. אני חושבת שלא ביקרתי במקום מאז ימי בית הספר היסודי. הופתעתי מאד מהשינויים שחלו באתר. רשות הטבע והגנים הצליחה ליצור אתר מרתק שמנגיש ומלמד את הפרק הזה בהיסטוריה בצורה חווייתית, מרגשת ומעניינת. הגן מתאים מאד לביקור עם ילדים כולל נוער רוטן שעלול להחמיץ פנים רק לשמע המילה היסטוריה.

מצודת הקסטל

הקסטל שוכן בגובה 790 מ' על ראש הר מעוז. מקור השם קסטל בלטינית הוא מבצר – קסטלום. בימים של טרום הקמת המדינה שכן פה כפר ערבי בעל אותו שם. באותם ימים חיו בירושלים מאה אלף יהודים. עם פרוץ מלחמת העצמאות, הטילו הערבים מצור על ירושלים ותושבי העיר היו תלויים לגמרי באספקה של ציוד ומזון שהגיעה ממישור החוף. הערבים שישבו בקסטל, באזור אסטרטגי וגבוה חלשו על הדרך ומנעו משיירות לעלות לירושלים. כיבוש הקסטל ושחרור הדרך לירושלים היו הכרחיים להסרת המצור על העיר והמשך הישוב היהודי בה. לקרב הזה היה תרומה מכרעת במלחמת העצמאות.

הדרך העולה לירושלים – נוף מהקסטל

אתר הקסטל מנציח את הקרבות שהתחוללו כאן במספר מבצעים שונים. את ההנצחה בחרו לעשות בצורה אינטראקטיבית הכוללת סרטים, מיצגים, משחקים, חידון המלווים בשיחזור תעלות הקשר והבונקרים שהיו במקום. את מורשת הלוחמים ממחישים על ידי מסלול שנקרא "שביל הערכים". העולים בשביל עוברים בין 4 תחנות שונות בהן ניתן באמצעות משחק והפעלה ללמוד על ערכים של מנהיגות, רעות, נחישות ואמינות. אהבתי שערכים אלה שקשורים במורשת קרב הועברו בצורה הכי לא מיליטנטית שיש.

בזמן הטיול שלנו בשביל היו לא מעט משפחות עם ילדים ולפי התרשמותי הם נהנו מאד מההפעלות, מהליכה בתעלות הקשר ומהחידון שבבונקר. גם בסרט צפו בעניין. אם יש לי ביקורת על האתר (וזה לא יחודי לאתר הזה) היא שהשילוט, ההפעלות והסרט מועברים בעברית ואנגלית בלבד ולא מתייחסים כמעט לאוכלוסיה הערבית במדינה או לצד שלהם בסיפור. למרות הביקורת האתר מרגש ומעניין בעיני ושווה ביקור.

הבונוס הוא הנוף הפנורמי הנפלא. 360 מעלות של נוף הרים משגע. גם פריחה יפה היתה על ההר. ראינו פריחה של סתוונית היורה הלבנה והענוגה ותכף יהיו גם הרבה רקפות. את הדרך חזרה אני ממליצה לעשות דרך השביל הנופי. הירידה בו קצת יותר קשה אבל הנוף מפצה על המאמץ.

תתכוננו ללא מעט טיפוס באתר הזה. מי שאינו מעוניין יכול ללכת בשבילים הרחבים ולהמנע מתעלות הקשר או ירידה בשביל הנופי. כמו באתרים אחרים של הרט"ג, בימי קורונה יש לתאם ביקור דרך האתר.

קסטל חלון לנוף

מצפור ארתור רובינשטיין – הפסנתר

מי שלא שבע מנוף הרים מוזמן להמשיך אתנו לתחנה הבאה בטיול. אנחנו נוסעים למצפור ארתור רובינשטיין שנקרא גם בשם העממי – הפסנתר. לוקיישן אינסטגרמי יפה ואהוד על זוגות אוהבים. נמצא קרוב ליער עמינדב. כדי להגיע ממשיכים על הכביש הנופי הנפלא 395. בצומת עין כרם פונים ימינה ועולים לכוון בית החולים הדסה עין כרם. ממשיכים לכוון מושב אורה ויד קנדי. את המצפור הוייז שלנו לא הכיר. מדובר בנסיעה של 20 דקות לערך מהקסטל והיא עוברת בכבישים היפים ביותר של הרי ירושלים. בימים עם ראות טובה זו ממש חגיגה.

"מצפה ארתור רובינשטיין או מצפור ארתור רובינשטיין הוא מצפור נוף הנמצא סמוך ליד קנדי שבהרי ירושלים, מערבית למושב עמינדב. המצפור נבנה בשנת 1983, על פי תכנון של הפסל ישראל הדני לזכרו של הפסנתרן ארתור רובינשטיין. המצפור נבנה מאבן ירושלמית ומשיש שיובא מיוון. צורתו של המצפה מזכירה קלידים של פסנתר בעת שלוחצים עליהם, ובכך מנציח המצפור את יכולתו המוזיקלית של הפסנתרן" ויקיפדיה

הפסנתר
והנוף ממנו

אז הנוף באמת נהדר וגם הפסל מעניין. אפשר לשבת על הקלידים ממש מול הנוף והיו כמה זוגות שעשו את זה. רק חבל שאם מביטים 2 מטר למטה אל היער הוא כל כך מלוכלך. המטיילים והמבקרים משליכים פסולת ומשאירים אותה במקום. המצפור פתוח 24 שעות ביממה ואין שער או דמי כניסה.

יד קנדי

יד קנדי לא היה בתכנון, אבל אם אנחנו כבר כאן אז למה לא?

יד קנדי נמצא 2 דקות נסיעה במעלה הגבעה ממצפור הפסנתר. אפשר גם ברגל דרך מדרגות. אנחנו כבר שבעי טיפוסים להיום והעדפנו את האופציה העצלה.

במקום אנדרטה גדולה מאד לזכרו של נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי שנרצח בנובמבר 1963. המבנה המיוחד מעוצב כגזע עץ כרות המסמל את חייו הקצרים של הנשיא שהסתיימו בגיל 46. המבנה גדול ומרשים מאד. בשל מיקומו על ההר הוא נראה למרחוק.

האולם בנוי מ 53 עמודי בטון. על כל עמוד סמלה של אחת המדינות של ארצות הברית. עמוד נוסף מוקדש למחוז קולומביה ו 2 עמודים לסמלי קק"ל. במרכז האולם דולק נר תמיד ולוח מנציח את דמותו של הנשיא. האתר תוכנן על ידי האדריכל דוד רזניק והאנדרטה נחנכה בשנת 1966. הנוף היפה של הרי ירושלים מצליח להיכנס בין עמודי הבטון הגדולים ומקנה מראה מיוחד. הכניסה למקום חופשית. השער נסגר למכוניות בשעה 16 אחר הצהריים. חושבת ששווה ביקור. גם אחרים חושבים כך ונקלענו להפקת אופנה בה החליטו להשכיב את הדוגמנית דוקא על אחד הלוחות. 🤨

יער קדושים

ביער קדושים טיילנו ביום אחר, אבל היות והוא שייך לאותו תוואי גאוגרפי אני מזכירה אותו כאן.

יער הקדושים הוא יער באזור כביש 395 בקטע בין צומת אשתאול לרמת רזיאל. 6 מליון עצים נטעו ביער היפה בתחילת שנות החמישים לזכר ששת מיליון הניספים בשואה. ביער פינות זכרון, שלטים ואנדרטה גדולה ומרשימה. גם נחל הכסלון עובר בו. מוקדי העניין העקריים הם אנדרטת גווילי האש, חניון יהדות
תימן, מערת בני ברית ויד אנה פרנק.
את הטיול התחלנו באנדרטה המרגשת והמרשימה של נתן רפפורט- גוילי האש. זו אנדרטה גדולה הבנויה שני עמודים גבוהים. הימני עוסק בשואה וחורבן והשמאלי בתקומה ובניה. כדאי לשים לב לסמלים המשובצים בה. בתוך האנדרטה חרוטים פסוקים מספר יחזקאל.

אנדרטת גווילי האש

המשכנו במסלול הקדושים. זה מסלול המסומן ירוק לבן. המסלול עובר ביער פסטורלי. הוא מתחיל בדרך רחבה אך הופך לשביל צר ודי תלול היורד בהר. בזמן הביקור שלנו הרבה פרחי חורף לצד הדרך.
זהו מסלול קוי בן 3 ק״מ בין האנדרטה למערת בני ברית בתחתית ההר. המסלול אתגרי למדי ונחשב מסלול למיטיבי לכת. יש בו הפרשי גובה לא קטנים.

הולכת במסלול הקדושים

אנחנו עשינו רק חלק ממנו וחזרנו על עקבותינו. היה מאד בוצי ולא קל. לבצוע של המסלול המלא רצוי להקפיץ מכונית לסופו.
אחר כך הפסקה קלה במתחם פיקניק של יער קדושים ליד חניון עולי תימן. המתחם היה עמוס במטיילים, אבל אם תרדו קצת עם הכביש תראו פריחת רקפות נהדרת ומקומות פחות המוניים לפיקניק.

רקפות ביער

בחלק השלישי של הטיול מערת בני ברית לזכר הנספים בשואה ויד אנה פרנק.
מערת בני ברית היא מערה קרסטית שהוכשרה להנצחת השואה ונערכים בה טקסים. לידה מדרגות יפות ותלולות. מי שיעלה בהן יזכה לנוף מרשים.
ליד המערה- יד אנה פרנק. מסלול קצר מוצל ומרגש המשולב בקטעים מיומנה של אנה פרנק ואנדרטה יפה ועדינה המדמה את חדרה של אנה בעליית הגג. הנצחה יפה ומרגשת.
למסלול המלא שריינו יום שלם. מסלול יפה וירוק. בעיני מומלץ.

אנדרטת החדר לזכרה של אנה פרנק

נס הרים – אוכל קדימה אוכל

לא פשוט למצוא ארוחה באזור בימי קורונה. קראתי המלצות על בר בהר במושב נס הרים והחלטנו לנסות שם. כדי להגיע לנס הרים נוסעים באחד הכבישים היפים יותר בארץ. כביש 386 ואחריו 3866. הדרך מעלפת. מדי פעם חותכים אותנו אופנוענים במנוע מרעים. הם אוהבים לקחת את הפיתול במהירות רבה. אני מנסה לצלם אותם ללא הצלחה רבה. הם מהירים מאד.

כביש 386

בר בהר היא מסעדה צמחונית שיושבת בחורשת אורנים בנקודת יציאה למסלולים שונים. יש בה גם תחנת מידע של קק"ל. בצהרי שישי המקום עמוס מטיילים. החניה מפוצצת. בקושי מצליחים להשתחל פנימה רק כדי לגלות שאין מקום חניה וליד המסעדה תור ארוך של ממתינים. אנחנו לא אוהבים לחכות. בטח לא בימי קורונה ומחליטים לוותר. בימי שישי אין אפשרות להזמין מראש ארוחה. מציעה להגיע בימי חול. מה עושים? מנסים מקום אחר שהכרתי באזור – מסעדת פיצ'ונקה. זו מסעדה בשרית עם מרפסת משגעת שבימים רגילים מתפקדת גם כמקום לארועים. קרובי משפחה התחתנו שם על המרפסת היפה. כרגע מגישים תפריט בשרי מצומצם בטייק אוויי בלבד. אין אפשרות לשבת במקום אבל לפחות אין תור. אנחנו לוקחים אתנו את המנות ועוברים לשבת ביער הסמוך על שולחנות פיקניק של קקל. היה טעים ונחמד מאד לאכול בטבע.

המרפסת היפה של פיצ'ונקה

נשארים ללון? את יום הולדתי חגגנו במלון כרמים המצוין מרשת ישרוטל.

עוד מלונות מצוינים באזור המתאימים בעיקר לזוגות הם-

מלון גורדוניה – מלון יוקרתי לזוגות מול נוף הרי ירושלים

מלון ליפתא – מלון בוטיק לזוגות בירושלים

מנטור סלינה כולל בריכה מקורה ומתאים גם למשפחות

מה עוד אפשר לעשות באזור ?

אפשר לטייל במערת הנטיפים. בקרנו בה השנה והיא יפה ומרשימה אם כי קטנה והביקור בה קצר למדי. על החוויות מהמערה עם הרבה תמונות יפות אפשר לקרוא בדף הפייסבוק שלי בו אני כותבת על אתרים וטיולים קצרים בארץ.

מערת הנטיפים

עוד אפשר לטייל בסטף, יער עמינדב, בנחל קטלב, בפארק העצמאות, פארק בריטניה ופארק קנדה. יש שפע של מסלולים באזור. אפשר כמובן לשלב טיול בעין כרם שהיא בעיני השכונה היפה בירושלים או באתרי פריחה ומעיינות בירושלים.

חברתי זיוה מהבלוג שמתי לב טיילה ארבעה ימים באזור מבלי להכנס לירושלים העיר. בפוסט היפה שכתבה על חופשה בהרי ירושלים תוכלו למצוא שפע הצעות לטיולים באזור. עוד הצעות בפוסט של מלי הטוריסטית שכתבה גם היא על טיול וחופשה באבו גוש והרי יהודה.

אם אתם מגיעים לחופשה בעיר הנה רעיונות ליומיים בירושלים.

מחפשים מלון לחופשה בירושלים? – ממליצה על מלון יהודה

טיול בהרי ירושלים

מוזמנים להמשיך לעקוב גם באינסטגרם. הטיולים עולים בסטורי ונשמרים בהילייטס.

מוזמנים להירשם ולקבל עדכונים על פוסטים חדשים ⬇⬇

עד הטיול הבא

16 Comments

1. איריס, צילומים מרהיבים.! ברבהר והדרך אליו ידועים כמקום מפגש של אופנוענים.
    מברבהר יוצא מסלול משגע שנקרא שביל שוסטר, לפעם הבאה.

אהבתי

1. תודה שרון. אכן ראינו שם הרבה אופנוענים אבל בשל הצפיפות לא היה סיכוי לחנות ולצאת משם לשום מסלול. רושמת לי את שביל שובטר לפעם הבאה

1. איריס היקרה
        טיילתי הבוקר איתך ואהבתי. מזמן לא ביקרתי באקווה בלה, לא בפסל הפסנתר ויד קנדי. הקסטל דווקא ביקרנו אבל יהיה כיף לשוב אליו. המסעדה שהמלצת עליה באמת יש לה מרפסת וואוו כמה חבל שכעת בקורונה לא ניתן לנצלה. מודה לך על תמונות מרהיבות ורעיונות.

אהבתי

2. פוסט נהדר איריס. הזכרתי לי מקומות שכבר המון זמן לא הייתי בהם. עכשיו אחזור אליהם בזכותך 🙂

3. איריס! איזה טיול משגע!! מזמן תכננתי עוד טיולים באזור ומחכה לרגע שאוכל לממש, אז אין ספק שאדפיס את הפוסט המחכים שלך כדי שישמש אותנו. ותודה על הקישור -שמחה שנהנתם מהכביש היפייפה!

4. נהניתי לקרוא. רק הייתי וכבר אני מתגעגעת אל האזור. יש למה לחזור. תודה על כל הרעיונות.

אהבתי

1. כייף לכם שאתם גרים קרוב ויכולים לדגום בחתיכות. איזה טיול משגע עשיתם! תודה על הקישור והרעיונות הנוספים שחייבת בשבילם ועוד לחזור לאזור המשגע הזה.

1. תודה רבה מלי. מן היתרונות הקלים של מי שגר במרכז. רוב השנה אני מקנאה בכם בתושבי הצפון על הטבע הנפלא שכל כך נגיש לכם. ❤️