לך לך למדבר- חופשה במצפה רמון

מסלולי טיול וחופשה במצפה רמון והסביבה

בשנים האחרונות הגענו מספר פעמים למצפה רמון. פעם לחופשה זוגית לחגיגות יום הולדת עגול מאד, פעם בדרך לאילת, ופעמיים נוספות כשנסענו לטקסי סיום של הבנים בבית ספר לקצינים בבה"ד 1. התרשמנו מאד ממה שיש למקום להציע, מצבעי המדבר היפים, ממזג האוויר הטוב, ממרכז המבקרים המושקע ומהלינה הנהדרת מול המכתש. אז הנה באתי לספר לכם על כמה מהאפשרויות במצפה וסביבתה.

קצת רקע – 60 שניות על מצפה רמון

מצפה רמון היא מועצה מקומית במרכז הר הנגב על כביש 40. הוקמה בשנות החמישים של המאה הקודמת, בתחילה כמחנה עבודה של פועלים שסללו את הדרך לאילת ובהמשך הפכה לישוב קבע. האוכלוסייה מגוונת וכוללת אנשי צבא שעובדים בבסיסי צה"ל באיזור, ילידי הארץ ועולים ממדינות שונות. מצפה רמון שוכנת על שפת מכתש רמון – המכתש הטבעי הגדול ביותר בעולם. נוף המכתש המרהיב הופך אותה למרכז תיירות מדברית. הישוב הוקם בגובה 900 מ' מעל פני הים ונהנה ממזג אוויר מדברי מתון. בקיץ חם למדי אך יבש, עם רוחות נעימות שמקלות את החום. בחורף עשוי להיות קר מאד ואף היו מופעי שלג. לאורך השנים ידעה מצפה רמון אבטלה ונחשבה עיירת פיתוח עם מיתוג בעייתי. בשנים האחרונות הוקם מרכז מבקרים חדיש ומשוכלל, נבנו בתי מלון, הוקם רובע אמנים והעיר מתחילה למצב את עצמה כעיר תיירות.

מבט למכתש רמון

וואו גדול יצא מפינו מיד כשנכנסנו למצפה רמון ופנינו בשביל המוביל למלון בראשית.

זה המלון בו בחרנו לחגוג יום הולדת עגול ויום נישואין. המלון יושב ממש על שפת המכתש, בהתאמה נהדרת לטבע ובנוי חומרים טבעיים. הצבעים, המבנים הנמוכים, המרפסות שפונות אל המכתש, בריכת האינסוף, הכול משתלב כל כך יפה!!

מלון בראשית
בריכה מהממת לנוף

אנחנו בחרנו בחדר בראשית עם יציאה לגינה. החדר רחב ידיים, מרוהט בנוחות ומצויד בהרבה פינוקים קטנים. ישנם גם חדרים שצופים למכתש וחדרים עם בריכה פרטית שעולים יותר. יציאה קטנה מהחדר לגינה ואתם ממש בתוך שמורת טבע עם יעלים שבאים לבקר. הגיעו כמעט עד לחדר. הארוחות טעימות ומוגשות בצורה אסתטית וניתן לאכול אותן על מרפסת שמשקיפה לנוף. אם הגעתם בחורף תוכלו להינות מבריכה מחוממת וישיבה נעימה באחד מטרקליני הארוח שכוללים אח מרכזי לחימום, פסנתר (ופסנתרן) שמנעימים בנגינה וסיפריה חביבה עם ספרים לקריאה. עוד במלון מרכז ספא משוכלל וחדר כושר.

מבנה מרכזי
חדר עם בריכה

כמובן שניתן להינות מהנוף והמקום גם אם בוחרים בלינה צנועה יותר וגם אם רק עוברים בישוב. מה שהכי הרשים אותי במצפה זו הדרך בה הטבע משתלב בעיר. המכתש ניבט כמעט מכל מקום בישוב ולא צריך להרחיק בשביל תצפית יפיפיה.

המכתש המשגע
בא לבקר

מעדיפים מלון אחר? להזמנת מלונות במצפה רמון לחצו כאן

אחרי שבדקנו וניסינו את מה שיש למלון להציע יצאנו לתור את הסביבה הקרובה. המלון שיושב ממש על שפת המכתש, שוכן גם ליד מרכז המבקרים של מצפה רמון וגשר עילי להולכי רגל מחבר ביניהם.

מרכז המבקרים של מצפה רמון

לפני מספר שנים נפתח מחדש מרכז המבקרים במצפה רמון בהשקעה גדולה. המרכז מספר את סיפורו של המכתש הגדול ומנציח את זכרם של אילן רמון ז"ל וחבריו למעבורת החלל קולומביה. הבניין העגול חדיש ומודרני צופה על המכתש וכולל מרפסת פנורמית נהדרת.

המרפסת הפנורמית של מרכז המבקרים

המסלול מתחיל דוקא במעבר תת קרקעי חצוב בסלע. שילוב של טבע ומעשה אדם. זה בעצם המוטו שעובר כאן כחוט שזור. התצוגה נחלקת לשני נושאים עיקריים. סיפורו של אילן רמון ז"ל וסיפורו של המכתש. דגם גדול של הקולומביה מוצב, תמונות האסטרונאוטים וסיפור המסע משולב בקולותיהם. תוכלו לצפות בסרט מרגש על אילן רמון ובנו אסף ז"ל והמסע של הקולומביה עד ההתרסקות הנוראה בשידור חי.

צוות הקולומביה
אילן ואסף רמון ז"ל

בסיום ההקרנה נגלה למבקרים המכתש הנפלא ועוברים לחלק שני של התצוגה שמספר על התופעות הגיאולוגיות היחודיות של המקום. חלק מהמיצגים אינטראקטיבים ויש גם סרט על החיים במדבר. הביקור מאד מעניין ומרשים! המרכז שייך לרשות הטבע והגנים ובימי קורונה יש להזמין כרטיסים באתר הרט"ג.

הפארק לפיסול מדברי

פסע מהמלון ולמעשה בשטח הצפון מזרחי שלו ובמעבר ישיר מחצר החדר שלנו, שוכן גן הפסלים היפה של מצפה רמון. הגן משתרע לאורך הטיילת של מצפה ומשלב בין נוף מדברי מרשים לפיסול סביבתי. חלק מהפסלים מפיקים צלילים הבוקעים בעזרת הרוח. במקום 22 פסלים מדבריים של אמנים ישראלים ואומנים אורחים מחו"ל. עוד על הגן ניתן לקרוא כאן.

פיסול מדברי

רובע דרכי הבשמים

אזור התעשייה האפור של מצפה רמון הפך לרובע תיירותי. האנגרים תעשייתים ישנים עברו הסבה לסדנאות אומנים, מסעדות, גלריות, חנויות מפעל ואפילו מלון בוטיק הוקם כאן (ובינתיים נסגר). יש מרכז שמשמר מלאכות עתיקות ויש חנות בה מוכרים קוסמטיקה טבעית שרוקחים במקום. בלילה הפאבים פעילים והאווירה צעירה ולא מכופתרת. היינו במקום בפעם הראשונה ב 2017 והיה שוקק למדי. להבנתי חלק מהעסקים נפגעו בתקופת הקורונה ונסגרו. לפני הביקור בדקו מה פעיל. זה אתר הרובע.

גיחה קצרה ממצפה על כביש 40 נמצאים מספר אתרי טבע יחודיים. המנסרה, אתר אבן, רוח, מים ודרך נופית חדשה בשם ציר צבעי רמון.

המנסרה

אתר המנסרה או הנגריה, קיבל את שמו בזכות צורתם המיוחדת של הסלעים הנראים כערימות של גזרי עץ. מדובר בתופעת טבע יחודית. הסלעים בעלי צלעות ישרות דומים מאד ללוחות עץ בנגריה. הגבעה גדולה למדי בשטחה ואי אפשר שלא להתרשם מיופיו של המקום. אנחנו בקרנו ביום חורף שימשי והיה נעים מאד. בקיץ העדיפו את שעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים. המקום פתוח בכל שעות היממה ואין צורך ברישום מראש או דמי כניסה. לנוחות המבקרים הוכשרו גשרונים ושביל צף באורך 250 מ' שעובר מעל האבנים. האתר נמצא מעט דרומית למצפה רמון על כביש 40. ישנו שילוט וחניון מסודר. מסלול קליל קצר ומרהיב. מומלץ!

המנסרה
מסלול גשרונים קצר
אשה אחת מרוצה

אתר אבן, רוח, מים

זוכרים שכילדים מילאנו בקבוקים בחולות צבעוניים? עשיתי זאת כמה פעמים בילדותי ואחר כך גם עם ילדיי וזה כיף גדול. עד היום שמורים לי בקבוקונים כאלה. בסמיכות למנסרה שוכנת מחצבה ישנה שהפכה לאתר של חולות צבעוניים. כאן מותר לאסוף חול. תמצאו פה ארגז חול ענק וטבעי בשלל צבעים. בעונות גשומות נוצר במקום אגמון קטן או בריכת טבילה. אל תשכחו להביא אתכם בקבוקונים קטנים למילוי. אפשר להגיע ברגל מאתר המנסרה (מרחק של 700 מ' לערך) או לחנות ממש בסמוך לאתר. נמצא מעט דרומית למנסרה על כביש 40 (בצד ימין ליורדים ממצפה).

סרטון על האתר

פארק ציר צבעי רמון

עוד אתר מקסים וחדש באזור מצפה הוא פארק ציר צבעי רמון שהוא בעצם דרך נופית שעוברת באזור ששימש בעבר כמחצבה. הכשירו ציר נסיעה לרכב בן 8 ק"מ. לאורך הדרך הקימו שבילים ורחבות חניה המובילים אל נקודות תצפית יפות על הסלעים הססגוניים של המחצבה.

ציר צבעי רמון

בין מוקדי העניין במקום תוכלו למצוא שרידי מכרה עם סלעי חרסית בצבע שחור – סגול בני 200 מיליון שנים. עוד תראו מטמורות – פתחים של מערות קטנות ששימשו חללי אחסון לנוודים שעברו במדבר.

צבעי הסלע

במקום היה מכרה תת קרקעי ומכרה פתוח. תוכלו לרחוץ באגמון קטן שנוצר מכריה שהגיעה למי תהום. המים שם מלוחים בגלל המינרלים והגבס שהומס בהם. אנחנו לא ניסינו לרחוץ אך ראינו מטיילים שעשו זאת ונראה שהם נהנים מאד. יש גישה עם רכב ממש עד לאגמון. כך גם לכל התחנות לאורך הכביש. נגישות טובה ושבילים מיוחדים לנכים.

האגמון

אחד המונומנטים המרשימים הוא צינור שנראה כתותח ענק. הצינור הזה שימש את מפעל החרסית שהיה קיים באזור בשנות השישים של המאה הקודמת. בתוך הצינור שחומם לטמפרטורה של 1600 מעלות עירבבו את גרגירי הסלע עם מים והפכו אותם לחומר ממנו יצרו לבנים חסינות אש.

התותח

יש להדגיש כי נראה שפיתוח האתר לא הסתיים. משאיות עדיין עובדות בכניסה אל הכביש והשילוט לוקה בחסר. אל תשמעו להוראות וויז (לפחות לא בקיץ 2020). הוא בוחר בדרך לא סלולה שעושה עיקוף גדול. סעו דרומה בכביש 40. האתר נמצא משמאל לאלה שיורדים ממצפה רמון, ובצד ימין לבאים מאילת. בערך 2 ק"מ דרומית ל"מנסרה" בין סימני ק"מ 88­-89.

מרפסת למכרה

שלושת האתרים הללו מתאימים מאד לגיחה קצרה ממצפה רמון וגם למי שנוסע לאילת. הנסיעה בנוף היפה והמגוון של כביש 40, מעניינת יותר לטעמי מהנסיעה בכביש הערבה הישר. הביקור באתרים קצר למדי ומתאים בדיוק להתרעננות בדרך הארוכה דרומה.

נסיעה בכביש 40 היפה

מה אפשר עוד?

טיולי ג'יפים – מספר אפשרויות באיזור לטיולי ג'יפים. מטיולים בני חצי יום ועד טיולי יום שלם. אם תרצו לשלב טבילה מרעננת במים מומלץ המסלול לעין עקב ונחל צין. מספר חברות מוציעות טיולים כאלה. דוגמא אחת ועוד אחת.

אופניים – חובבי הרכיבה על אופניים ימצאו מרכז רכיבה משוכלל המציע אופניים להשכרה וציוד נלווה. המרכז בשיתוף מלון בראשית וחברת גיאופן. עוד פרטים תמצאו בקישור הזה.

סנפלינג – האתגריים בנינו יוכלו להתנסות בסנפלינג על שפת המכתש ובמורד המצוק. אני מאלה שרק צופים וזו נראית לי חוויה מיוחדת מאד כשהיא נעשית אל תוך המכתש הנפלא. ראיתי גם ילדים משתתפים.

צפיה בכוכבים וגשם של מטאוריטים– מצפה רמון היא אחד המקומות המוצלחים לצפיה בכוכבים בזכות שמיים צלולים וחשוכים. מספר חברות מארגנות ערבי צפיה עם טלסקופים משוכללים ולייזרים. במצפה גם פלנטריום משוכלל אך כעת בזמן קורונה הוא פתוח להזמנות פרטיות בלבד. חודש אוגוסט נחשב חודש מוצלח מאד לפעילות שקשורה באסטרונומיה. מטר מטאוריטים ומטר הפרסואידים מתקיים בכל שנה באוגוסט במועדים קבועים. מטאוריטים הם גופים שמימיים קטנים שנוצרים משובל האבק של כוכבי שביט. הגופים נמשכים אל כדור הארץ, מתלהטים בדרכם אל האטמוספירה ולכן זוהרים. הצופה יראה חלקיקים זורחים ונופלים אך אלה אינם כוכבים. על מטר מטאוריטים תוכלו ללמוד בפודקסט המוצלח הזה. צפיה במטר מטאוריטים נראית לי פעילות נהדרת וחווייתית לכל המשפחה. סוכנות החלל הישראלית מקיימת השנה מספר אירועים הקשורים במטר הפרסואידים בין 8/8/20 – 13/8/20. על הפעילויות הקרובות תוכלו למצוא מידע כאן וגם כאן.

באזור מצפה רמון תוכלו למצוא גם סיורי לילה בעקבות עקרבים ועוד פעילויות יחודיות למדבר.

פרטים מלאים על כל הפעילויות באיזור באתר תיירות הר הנגב .

ביקור אצל הזקן– אתר מעניין לביקור שנמצא צפונית למצפה רמון על כביש 40, הוא צריף בן גוריון בשדה בוקר. דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל ואשתו פולה גרו במקום בין השנים 1953 – 1973 והמקום נשמר כפי שהיה בעת מותו. כיום הבית מתפקד כמוזיאון ונערכים סיורים מודרכים והפעלות למשפחות. מומלץ להזמין מראש כרטיסים לסיורים ולפעילות באתר המצורף. אנחנו בקרנו לפני מספר שנים בדרכנו לבה"ד 1. אמנם לא נותרו לי תמונות לשכנע, אבל האתר מוצלח ושווה ביקור.

סעו לבקר בנגב. מצפה רמון יכולה להיות בסיס נהדר לחופשה. הצבעים של המדבר משגעים ויש לא מעט אפשרויות לכל טעם וגיל. אז למרות שאני מתגעגעת לחוויות ולריגוש שבהכרת יעדים חדשים בעולם, יש לנו ארץ נהדרת וטיול בארץ אינו ברירת מחדל.

עוד תצפית לנוף
הצבעים של כביש 40

הגעתם להר הנגב? קבלו רעיונות נוספים לטיולים בהר הנגב, פתחת ניצנה, כביש 10 וירוחם

נוסעים לים המלח? כתבתי מיני מדריך ים המלח עם שפע הצעות לאזור

על טיולים נוספים בישראל תוכלו לקרוא בעמוד ישראל בבלוג

עד הטיול הבא…

אהבתם את הפוסט? מוזמנים להירשם לקבלת עדכונים בבלוג⬇️

36 Comments

    1. פוסט נהדר איריס, המדבר באמת יכול להיות מיוחד מאוד בעונה המתאימה….
      בילינו שם כמעט יום שלם בדרך לאילת בינואר. מצפה המבקרים הייחודי, ופנינים במכתש.
      בדרך חזרה שילבנו גם את רובע הבשמים (בית קפה לשה – יאמי….) וגם 2 יקבים. מומלץ מכל לב

      אהבתי

  1. מקסים איריס! כבר די הרבה שנים שאני מתכננת טיול של ממש באזור, מתגעגעת לשמיים זרועי כוכבים… עכשיו עם כל הלינקים שצירפת כאן אין ספק שיהיה לי נוח יותר, אבל אחכה לתחילת החורף…

    אהבתי

    1. תודה רבה רבקה! אם לא לחוצים על מטר המטאוריטים אז החורף הוא באמת אופציה מצוינת. אחד הטיולים שלנו היה בחורף

      אהבתי

    2. אני ממש רוצה להגיע למלון הזה כבר, וזה אזור נפלא לטיולים. פוסט נהדר עם המון המלצות שוות. נהדר!

      אהבתי

  2. אני מאוד אוהבת את מצפה רמון ! הפוסט שלך עם ההמלצות על המלון , על הפארק החדש ומרכז המבקרים עשה לי חשק גדול לחזור לשם.

    Liked by 1 person

    1. תודה רבה ינינה. אם לא נרתעים מהחום אז אוגוסט הוא הזדמנות מצוינת, בעיקר עם נוער סקרן שמתעניין באסטרונומיה. אבל כל עונה אחרת טובה גם כן..

      אהבתי

  3. איך באת לי בזמן! ידעתי שאפשר לסמוך עלייך ולקבל פוסט מושקע, מפורט, רהוט ומקצועי. אבדוק הפעם את רובע הבשמים ואת ציר צבעי רמון. נוסעת ב-13.8 לצפות במטר הפרסאידים. צריכה לסמן וי גם על החוויה הזו😜

    אהבתי

  4. גם אני הייתי במצפה רמון בהזדמנויות שונות. הוא מרהיב, מרשים וייחודי מאוד. אל הפוסט הזה אחזור בוודאי בביקור הבא. את ציר צבעי רמון עוד לא ראיתי וגם לא את העשייה החברתית בעיירה שמעניינת אותי במיוחד.

    אהבתי

      1. תודה רבה אורה. היופי של המקום שהוא ממש מתאים גם לסתיו ואפילו בתחילת החורף לא היה לנו קר מדי.

        אהבתי

  5. פוסט נהדר! ריכזת באמת את כל המיטב של האזור. אני בטוחה שאעזר בו בעתיד.
    היינו בבראשית לפני כמה שנים והוא באמת אחד המלונות המיוחדים שקיימים . כמו שציינת, ההשתלבות שלו עם הטבע לגמרי קנתה אותי.
    תודה.

    Liked by 1 person

  6. בוקר טוב איריס אחרי ים המלח המשכתי איתך למצפה רמון בה ביקרתי ממש לאחרונה ויפי הצבעים והכביש החדש בתוך המכתש עוד טריים במוחי והשאירו אותי עם טעם של עוד. אהבתי את הרעיון שאימצת ללון במלון בראשית לאירוע מיוחד – אנסה ליום הולדתי הבא בשנה הבאה אי"ה. הצילומים נפלאים וכתבת מעניין מאד.

    אהבתי

  7. הכי כיף במצפה, תמיד! ואגב הקיץ והחום – אין מקום שנעים יותר להיות בו בקיץ – כי יבש פה יחסית, והבקרים והערבים קרירים ונעימים (שלא לומר קפואים ורוחניים לפעמים). מוזמנים לבדוק את זה בעצמכם באוגוסט – בואו לפסטיבל הקולנוע מצפה רמון ב24-27/8/2021 – ותראו בעצמכם! חפשו Mitzpe Ramon Film Festival בפייסבוק או סינמכתש – קולנוע מצפאי

    אהבתי

כתיבת תגובה