עכשיו זמן אפריקה- חלק ב- אני לא רוצה לזמביה

מפלי ויקטוריה ושמורת צובה-בוטסואנה

בחודש אוגוסט 2017 טיילנו בדרום אפריקה ומפלי ויקטוריה.

על הכנת הטיול, המסלול ורשמים תוכלו לקרוא כאן

על הטיול בקייפטאון ובדרך הגנים בדרום אפריקה תוכלו לקרוא כאן

על ספארי בקרוגר, דרך הפנורמה ונופש בסאן סיטי קראו כאן

פוסט זה יעסוק בחלק השני של הטיול בו טיילנו במפלי ויקטוריה, זמביה, זימבבווה ובוצוואנה.

הגיחה למפלי ויקטוריה הייתה יקרה למדי והתלבטנו אם לשלב את המפלים בטיול או לדלג ולהעמיק יותר בחוף הדרום אפריקאי. בסופו של דבר, למרות שממש לא מיצינו את החוף הדרום אפריקאי, בתנאי החורף והגשם של אוגוסט, שמחנו “לעוף“ משם צפונה אל ארצות החום.

טיסת בריטיש ארווייז מצוינת הביאה אותנו לליוינגסטון זמביה. בתור חברים במועדון של בריטיש שודרגנו לביזנס. זכינו למרווח רגליים ענק וארוחה בצלחות פורצלן. הבת קיבלה ארוחה מצוינת ללא גלוטן (כשרוצים אפשר) ולגמנו שמפניה מבעבעת. היה מרענן מאד.

השוס היה טיסה מעל המפלים וצילום שלהם מלמעלה. 

טסים מעל המפלים

מפלי ויקטוריה

מגיעים לשדה בליוינגסטון זמביה. הוא קטן וחדיש יחסית.

קונים UNIVISVA / קאזה– ויזה. חשוב! זוהי ויזה שתאפשר לנו לדלג בין זמביה, זימבבווה ולצאת לטיול יום בבוצוואנה ללא תשלום נוסף. עלות הוויזה 50 דולר אמריקאי לאדם והיא תקפה לשלושים יום.

מידע לגבי הויזה כולל עדכונים, כי היה שלב בקיץ שהוויזה “נגמרה”. הכי זמן אפריקה…

יוצאים את השדה וחוטפים שוק. חזרה במנהרת הזמן. מוניות חבוטות ולא ממוזגות, ערב רב של משאיות בדרכים. המבנים ישנים, העיר לוינגסטון לא מטופחת, עזובה נכרת בכל.

מעבר גבול – ככה נראות הדרכים

לאן הגענו שואלת הבת ? אני לא רוצה לזמביה.

אז הסביבה אמנם די מוזנחת אבל הלודג' בו התארחנו היה מעולה ביותר.

כאשר תכננתי את הטיול התלבטתי אם ללון בויקטוריה פולס (זימבבווה) או בליוינגסטון. היות והטיסה שלנו חזרה לדרום אפריקה יצאה מליוינגסטון לנלספרויט (קרוגר), העדפתי לא להסתבך עם החלפת מוניות ומעברי גבול נוספים ובחרנו ללון בליוינגסטון. אפשרויות הלינה בליוינגסטון יותר מצומצמות והן נחלקות ללינה בסיסית מאד או יקרה מאד. התקשיתי למצוא משהו ברמת ביניים טובה.

החלטנו להתפנק והזמנו שני חדרים צמודים בלודג' המפנק

THE DAVID LIVINGSTONE SAFARI LODGE AND SPA

חדר אוכל – מראה מהחצר

הלודג' יושב כעשר דקות נסיעה מהמפלים, בנקודה מאד פסטורלית וציורית, ממש על גדות נהר הזמבזי. למלון יש ספינה פרטית שמציעה שייט על הנהר.

בריכה על הנהר

התנאים מאד מאד מפנקים. פעמיים ביום מסדרים חדרים וממלאים את החדר במיני פינוקים.  בלודג' הזה הרגשנו קצת כמו ניצבים בסרט “ זכרונות מאפריקה “, למרות שלדעתי התנאים שלנו היו ממש משופרים לעומת מה שהוצג שם.

מרוצה בחדר שלנו

הלודג' מציע שרות שאטל חינמי פעמיים ביום אל המפלים (בצד הזמבי) וחזרה, ופעמיים נוספות אל מרכז העיר ליוינגסטון. זה מאד נוח, אם כי המוניות לא יקרות. מונית למפלים עלתה לנו 10 דולר. לשדה התעופה 20. דרך המלון בקשו 45. אין בעיה להשיג מוניות.

שייט על הזמבזי בספינה של הלודג'

מעדיפים לינה אחרת? למלונות ולודג'ים בליווינגסטון לחצו כאן

 עוד ביום ההגעה אנחנו יוצאים למפלים. הביקור היום יתרכז בצד הזמבי.

אוביי, נהג חייכן שקבענו איתו, מגיע ולוקח אותנו עד לכניסה לשמורה. הוא גם קונה עבורנו את כרטיסי הכניסה. קובעים איתו שעת חזרה ויוצאים לסיור עצמאי.

ויכוח תמידי מתקיים סביב השאלה- איזה צד יפה יותר ??

אני אומרת שניהם יפים ולא דומים. קשה להשוות. בצד הזמבי בקרנו בשעות אחר הצהריים ונכנסנו לשקיעה מהממת ובצד הזימבבווי בקרנו בשעות הבוקר. בצד הזמבי נשארנו יבשים ובצד הזימבבווי התרטבנו לגמרי ולא, זה לא שירד גשם. פשוט נתזי המים של המפלים מאד חזקים.

שקיעה בצד של זמביה

השמורה בצד הזמבי נקראת מוסי-אואה-טוניה וכמו בכל אתר תיירות באפריקה ליד הכניסה אזור גדול של דוכני מזכרות. הרוכלים כאן די אגרסיבים ולא מניחים עד שמתבצעת רכישה.

דוכני מזכרות

קצת הסברים למי שלא מכיר:

האטרקציה העיקרית בזמביה היא מפלי ויקטוריה המרהיבים, שבהם ביקר לראשונה החוקר הבריטי המפורסם ד"ר דיוויד ליווינגסטון בשנת 1855, כחלק ממסע חיפוש אחר מקורות הנילוס באפריקה. הוא נחשב האדם הלבן הראשון אשר ראה את המפלים וקרא להם בשמה של מלכת אנגליה- ויקטוריה.

פסלו של דיויד ליוינגסטון בשמורה (צד זימבבווה)

שמם המקומי של המפלים, מוסי-אואה-טוניה (Mosi-oa-tunya) "העשן הרועם", והשם מתייחס לרעש החזק שמי נהר הזמבזי יוצרים בעת הנפילה והרסס הרב שהם מתיזים. בצד הזימבבווי הם נמצאים ליד העיירה ויקטוריה פולס שנקראת על שם המפלים.

היות והעיירות ליוינגסטון וויקטוריה פולס נסמכות בעיקר על שרותי תיירות, האטרקציות והלינה יקרות למדי. יש מטבע מקומי אבל אל תטרחו. הכל בדולרים אמריקאים.

במסלול המפלים – ממול הגשר לזימבבווה

היום אנחנו בצד הזמבי. מומלץ לא להסתפק בהליכה לאורך המפל אלא להשקיע קצת וללכת בשני מסלולים משולטים היטב. אחד שנקרא בשלטים "נקודת הצילום הטובה ביותר", והשני "נקודת הרתיחה", שבה נהר הזמבזי מתאושש מהנפילה הגדולה.

על המסלול
מסלול הליכה לאורך המפלים

קשה לתאר במילים את היופי והעוצמה של המקום. אי אפשר להשאר אליו אדישים.

אנחנו מאד מתלהבים ושמחים שהגענו. אחד המקומות היפים שראיתי בחיי אם לא ״המקום״!

אפילו הנערה הצינית מאבדת מילים ומתמסרת למצלמה. מרהיב!!!

הבת שלי מול המפלים – לא רוצה לזמביה?

השקיעה מהממת גם במלון שלנו על שפת הזמבזי ואנחנו נהנים מאד!!!

סלפי מפלים

ארוחות אנחנו אוכלים בלודג'. המסעדה אמנם יקרה יחסית לאזור, אבל אין לנו כל חשק לצאת לליוינגסטון החבוטה כשיש לנו מול העין נוף כזה.

מפלי ויקטוריה יום 2 – צד זימבבווה

את היום השני אנחנו פותחים בארוחת בוקר איטית ומשובחת. אח"כ לוקחים את השאטל של המלון אל הגבול בין זמביה לזימבבווה.

כדי לבקר במפלים מהצד של זימבבואה יש:

  1. לקחת מונית / שאטל לגבול.
  2. לצאת מזמביה. דבר שכרוך בהמתנה והחתמת דרכונים במסוף הגבול.
  3. לעבור לאזור הגשר שבין המדינות ולקחת מונית עד הגבול הזימבבווי. מהגשר הזה יש משוגעים שקופצים בנג׳י.
  4. לרדת מהמונית ושוב לחכות בתור להגירה במסוף הגבול הזימבבווי. פקידה אחת ותור ארוך של מהגרי עבודה ותיירים. אין הפרדה וההליך לוקח לא מעט זמן. מאחוריה פקידים נוספים אבל הם לא מקבלים קהל. למה? ככה. כל העסק הזה קורה במבנים מאולתרים דמויי קרוון שידעו ימים יותר יפים. לא כיף גדול. חם ומלא יתושים. בזכות הוויזה שלנו לפחות לא משלמים בכל כניסה.
  5. את אותו התהליך רק הפוך יש לעשות בחזרה.
  6. השמורה בצד הזימבבווי קרובה למסוף ולפחות לא צריך עוד מונית. הולכים טיפה ברגל. אולי 5 דקות.
מראה כללי מעבר גבול

עכשיו אחרי כל הטררם, כדאי שהמעבר יצדיק את עצמו והוא הצדיק!!! הכניסה לשמורה כרוכה בתשלום של 30 דולר לאדם. ישנם סיורים מאורגנים אבל אנחנו הולכים בין 12 התחנות המשולטות היטב באופן עצמאי.

ללא ספק מרשים מאד

ישנם מקומות לאורך המסלול בהם נתז המים כל כך חזק שאפשר להירטב לגמרי. טוב שיש אתנו את אפודות הגשם שקנינו בפארק הפילים בדרום אפריקה.

לבושים במיטב האופנה

באחת התחנות ילדי בית ספר שובבים שבאים לראות את הפלא.

ילדי בית ספר בתלבושת אחידה

 באזור המפלים יש שפע אטרקציות יקרות. אפשר לצאת לסיור מעל המפלים במטוס אולטרלייט, אפשר לצאת לרפטינג, אפשר לעשות שייט רגוע בלווי ארוחה ואפשר גם לרחוץ ממש מעל המפלים במקום שנקרא devils pool.

הבריכות נמצאות בצד הזמבי. אם תסתכלו היטב בתמונות הבאות תוכלו לראות כמה מטורפים עושים את זה.

בשמורה יש גם בעלי חיים כולל קופים קטנים ובבונים.

קופים זימבבווה

כבר קניתם כרטיסים? באמת יפה כאן!

עוצמת המים

מעדיפים ללון בצד של זימבבווה? ללינה בויקטוריה פולס לחצו כאן

בוצוואנה – פארק צובה

 ביום השלישי לשהות שלנו אנחנו נוסעים לבוטצוואנה. מדינה שכנה וצעירה.

למה לבוטצוואנה? כי שם נמצא פארק CHOBE להלן צובה, בו ניתן לעשות ספארי נהדר. בכלל לא הייתי בטוחה שנבקר שם. מחירי הספארי בצובה מאד יקרים בד"כ. מדובר ביום טיול שלם עם הרבה מעברי גבול וטרטור לא קטן.

סוכנויות שפניתי אליהן בקשו 180 דולר לאדם ליום טיול. החבר'ה שלי לא התלהבו. רצו יום מנוחה במלון. החלטנו לא להחליט ולראות במקום.

אבל, הרגשנו שמיצינו את המפלים אחרי יומיים. פעילויות אקסטרים אחרות לא ממש עניינו אותנו, אז מה נעשה ביום שנותר? אני … קוצים יש לי.

בשיטוט אקראי/ממוקד blush בטריפאדוויזר נתקלתי בהמלצה על חברה מקומית בבוצוואנה שמארגנת טיולי ספארי בצובה. ההמלצות היו נלהבות. פניתי במייל וחזרו אלי מהר מאד. המחיר שלהם היה סביר, 120 דולר לעומת 180 דולרים שבקשו אחרים. החלטנו לצאת איתם. המחיר כלל איסוף והחזרה למלון, יום טיול הכולל שייט + טיול ברכב ספארי בשמורה וארוחת צהרים.

ויזה הייתה לנו כך שלא היו הוצאות נוספות (מלבד טיפ למדריך הספארי שהיה באמת מצוין). הבטיחו ארוחה ללא גלוטן לבת ואפילו קיימו. היחידים!!!

היינו מרוצים מאד ואני מעבירה לכם את הסוד – רוצים לטייל בצובה? התקשרו ישירות לחברה המקומית KALAHARI. מומלץ ביותר !!

אגב, אתנו בטיול היו לא מעט ששילמו את 180 הדולרים טבין ותקילין, כי הזמינו דרך סוכנות טיולים כללית או במלון. עבור אותו מוצר בדיוק.

מכונית הספארי

טיול ספארי בצובה

לטיול יוצאים בשבע בבוקר (כן מאד מוקדם). נוסעים כשעה וחצי לגבול בין זמביה לבוצוואנה. אתנו בוואן עוד זוג ספרדי שלא מפסיק לקטר ולקנטר את הנהג. היא רוצה חגורות בטיחות רגילות ובוואן יש רק חגורות בטן. בכלל הוואן לא נראה לה מספיק חדש. המיזוג חלש מדי והבחורה מבקשת להחליף רכב.

"הלו גברת. איפה את נמצאת?" עולם שלישי פה. הנהג מאד סבלני ומחליף אתנו מבטים מחויכים/מיואשים. "יש כל מיני …" יאמר לנו אחר כך.

בדרך חזרה אגב היה נהג אחר עם וואן חדש דנדש.

מגיעים למעבר הגבול ב Kazungula. הנהג לוקח את הדרכונים ומסדר לנו יציאה זריזה מזמביה. לא צריך לרדת ולחכות בתור. יש!

עוברים לסירה שלוקחת אותנו בשייט קצרצר לבוצוואנה. חוצים את הנהר. יורדים ונכנסים למסוף הגבול ומקבלים חותמת בדרכון.

בסירה עוברים מזמביה לבוצוואנה

הוויזה שלנו מאפשרת מעבר רב-פעמי בין זמביה וזימבבוואה לתקופה של 30 יום. הכניסה לבוצוואנה כרגע לא מותנית בוויזה עבור ישראלים, אבל אם נכנסים אליה לתקופה של למעלה מ-24 שעות, כלומר עם לינה, הקאזה-ויזה מתבטלת וצריך לקנות מחדש. אנחנו נכנסים לטיול יום אז אין בעיה. גם במעברי הגבול של בוצוואנה, יש להראות תעודת לידה של קטינים, בדיוק כמו בדרום אפריקה.

כדי להבטיח שאיננו מעבירים את מחלת הפה והטלפיים, אנחנו נדרשים לעמוד עם הנעליים בתוך ריבוע עם חומר חיטוי. מה אומר? מיטב הטכנולוגיה .. 😅 גם גלגלי מכוניות ומשאיות מקבלים טיפול דומה.

עוברים לוואן שני ומצטרפים לחברינו התיירים שהגיעו מהצד הזימבבווי. כן החברה אוספת גם משם. אנחנו נוסעים לבסיס החברה ב Kasane שם נשלם עבור הטיול ונקבל ארוחת בוקר קלה. המשרדים שוכנים במתחם מאד נחמד. בכלל, כל היום הזה מאורגן בצורה מופתית. אנחנו נהנינו מאד !!

החלק הראשון שלנו בטיול נעשה באמצעות סירה. שייט במעלה הנהר CHOBE, עד שמגיעים קרוב קרוב לבעלי החיים.

סירת הטיול

למדריך המסוקס שלנו קוראים KENT והוא מאיית את שמו בכל פעם שמציג את עצמו שמא מישהו יתבלבל …

קנט

הנהר רחב ויפה. זו הפעם הראשונה שאנחנו מגיעים כל כך קרוב לבעלי חיים גדולים וחופשיים בטבע וההתלהבות גדולה.

שייט בנהר

ממול מקבלים הצצה לנמיביה. מקבלים קצת הסברים על השמורה, על מגוון בעלי החיים, על הסכסוך ההיסטורי עם נמיביה השכנה ואיך הכריעו למי שייך האי שבאמצע הנהר …

ככה סתם

הטיול מאד נינוח. כיף גדול והטבע כל כך יפה פה!!

פיל על גדות הנהר

קצת על פארק לאומי CHOBE ששטחו 11000 קמ”ר וראינו רק חלק קטן ממנו.

צובה נקרא לפעמים גם פארק הפילים בגלל אוכלוסיית הפילים הגדולה בו. הפילים שנהנים כאן מתנאי מחיה טובים גם מתרבים. עדרי הפילים מרגשים מאד, והכי הכי היה לראות פלפלון.

הבת שלי מרוצה מאד ומגדירה את זה כיום הכי טוב בטיול SO FAR no

הגיחה שלנו ל"זמביה" כבר נראית לה פחות רעה…

מישהי מרוצה

אחרי השייט אנחנו חוזרים לבסיס החברה. שם אוכלים ארוחת צהריים טעימה וביתית, נחים קצת לפני שיוצאים לחלק השני של הטיול.

החלק השני נעשה ברכבי ספארי פתוחים למחצה. הפעם אנחנו רואים את הפארק דרך היבשה. נקודת מבט שונה ומשלימה.

מגיעים ממש קרוב לעדרי הפילים, הזברות האימפלות והג'ירפות. הן ממש נוגעות ללב.

זברות בצובה

 עוד קצת ודי … נשיונל גאוגרפיק זה כאן. כך הרגשנו.

משפחת עופר תופסת צל

בארבע וחצי אנחנו מתחילים במסע חזרה למלון בזמביה. אותם השלבים שעברנו קודם.

זה הערב האחרון שלנו בזמביה. קונים קצת מזכרות מרוכלים שנדבקים אלינו במעבר הגבול. לי היה קשה מאד להישאר אדישה מול בקשות בסגנון SUPPORT US וקניתי.

הבעיה שקניה מאחד גוררת הגעה של כל חבריו שמבקשים שתקנו גם מהם ותתמכו גם בם. הם נחמדים אבל מאד נחושים ודי דביקים. שכנינו לוואן קצת התרעמו שבגלל הקניות שלי נדבקו גם אליהם.

מגיעים חזרה למלון בסביבות השעה שש וחצי עייפים ומרוצים. היה יום מקסים!

מומלץ בחום לא לוותר.

אמא ובן

 למחרת בבוקר עוזבים את זמביה וחוזרים לדרום אפריקה לפרק הספארי השני בפארק קרוגר.

על הכנת הטיול, המסלול ורשמים תוכלו לקרוא כאן

על הטיול בקייפטאון ובדרך הגנים בדרום אפריקה תוכלו לקרוא כאן

על ספארי בקרוגר, דרך הפנורמה ונופש בסאן סיטי קראו כאן

עד הטיול הבא…

אהבתם את הטיול? מוזמנים להירשם לבלוג ולקבל עדכונים על טיולים חדשים ⬇️

12 Comments

  1. איריס היקרה, אפריקה שלכם פשוט מדהימה!
    אהבתי מאד את המפלים, איזו עוצמה של מים!
    ותמונות הספארי שלכם באמת נראות כאילו הן לקוחות מנשיונל ג'יאוגרפיק.
    המידע המפורט הופך את הפוסט לבעל ערך רב למטיילים הבאים אחריכם, וגם אני שומרת לי אותו בקישורים לטיולים עתידיים.
    תודה על השיתוף,
    אורלי

    אהבתי

    1. תודה רבה אורלי!! דרום אפריקה באמת מדהימה ומפלי ויקטוריה מרהיבים. כבוגרי תאילנד מציעה לחשוב על אפריקה כיעד הבא. נראה לי שתאהבו אותה מאד

      אהבתי

  2. איריס, זכרתי את התמונות מהמפלים בשקיעה, כי באמת שהן עוצרות נשימה גם דרך המסך, או בשפתי "תמונות של כאן אני רוצה להיות"
    כהרגלך בקודש, הסיפורים שלך מלאי חן + הסברים הכי ברורים שיש
    בקיצור מסוכן לי להכנס לטיולים שלך
    ודוגמנית הבית שלכם הפרטית, נראית מרוצה בכל מקום ( לא ברור מאליו למתבגרת עם זוג הורים )
    תודה על עוד פרק נהדר ב "עד הטיול הבא"

    אהבתי

  3. הי איריס. את כותבת נהדר. ממש מרתק. אנחנו גם מתכננים לטוס לדרום אפריקה באוגוסט עם הבן שלנו שיהיה בן 16 (הגדולה בצבא) ומתכננים לשלב את מפלי ויקטוריה. אני מבינה מהפוסט שלך שקשה למצוא את בעלי החיים בפאר קרוגר אז האם שמורת צבוה יכולה להיות תחליף לפארק קרוגר?

    אהבתי

    1. הי. קודם כל תודה . לא ממש קשה בקרוגר אבל כן צריך סבלנות . זה פארק ענק ובעיח נודדים ומשנים מיקום. אבל הוא מרתק ומתגמל. לא הייתי מותרת עליו. צובה נהדר גם אבל שונה מבחינת נוף ומגוון בעיח ולדעתי רק בנוסף ולא במקום

      אהבתי

  4. תודה על הפירוט.
    מישהו שהיה לאחרונה. חושבים על טיול באוגוסט 2022
    מה המצב באיזור מבחינת הקורונה

    אהבתי

כתיבת תגובה