פסח אצל השכנים – טעימה מקפריסין

תמונה ראשית עבור: פסח אצל השכנים - טעימה מקפריסין - תמונת קאבר
סלע אפרודיטה

טיול בקפריסין – מסלול לארבעה ימים באי

גיחת פסח לקפריסין.טיסה קצרצרה של 40 דק', אנשים חביבים ומסבירי פנים, נוף מגוון, אוכל טעים. מה צריך יותר? יש מה לראות ויש היכן לטייל. בארבעה ימים טעמנו רק מעט ואני בטוחה שעוד נשוב. עם פתיחת הקו לפאפוס על ידי ראיין -אייר והאפשרויות להגיע ללרנקה עם חברות נוספות כמו אגאיין, אל על, ישראייר, ארקיע וטוס – קפריסין נגישה מתמיד.

הטיול נערך בחול המועד פסח 2017. טסנו ללרנקה עם אל על. הטיסה יצאה בזמן והיתה נוחה ונעימה. שכרנו רכב אוטומטי דרך אופרן. הספק היה יורופקאר. קיבלנו פורד פוקוס אוטומטית עם די הרבה ק”מ.

התמקמנו במלון בקרבת לימסול. העיר נמצאת פחות או יותר באמצע קו החוף הדרומי של קפריסין, ולכן חשבתי שתהיה נקודת מוצא טובה לטיולי כוכב.

לנו 4 לילות במלון Elias beach hotel.

מלון נחמד מרשת קניקה. מארח בעיקר תיירים בריטים. היו גם מעט גרמנים וישראלים. בסיס האירוח היה “ הכל כלול “ אבל ללא אווירת הכול כלול. מלון סולידי. לפחות בעונה זו של השנה. אנחנו לקחנו חדר סופריור לשלושה פונה לים. החדר גדול (מעל 30 מ') יש לו מרפסת ונוף נהדר של הים. קראתי תלונות על רעש בחדרים הפונים לכביש. שווה לקחת חדר לכוון הים, שלנו היה שקט מאד ועם נוף מרהיב.

קישוטי איסטר במלון
הבריכה והמלון

בנוסף למיקום הנוח לטיולי כוכב בקפריסין, בחרתי במלון בשל המודעות הגבוהה למזון ללא גלוטן. כמו כן חששתי שמסעדות יהיו סגורות בשל החג. בפועל, הרוב היה פתוח. רק באיסטר עצמו ביום ראשון היו מקומות סגורים. המלון מצוין ואני ממליצה.

מעדיפים מלון אחר? למבחר מלונות בלימסול לחצו כאן

טעימה ראשונה – לימסול והסביבה

יום אחד הקדשנו לחקר הסביבה הקרובה ללימסול. לימסול היא העיר השנייה בגדלה בקפריסין. הבניה נמוכה ברובה. פה ושם מתחילים לצוץ בניינים גבוהים יותר. בשנים האחרונות נעשה מאמץ לפתח את אזור המרינה ויש שם טיילת נחמדה וגן חביב ממש על קו המים.

האתר שאותנו עניין נמצא דווקא מחוץ לעיר, מעט מערבית אליה הוא אתר קוריון. אתר ארכאולוגי גדול.

קוריון (Kourion) היא עיר עתיקה שנבנתה בחוף הדרומי של האי, וכוללת תיאטרון רומי עתיק בן 2,000 מקומות מהמאה השניה לפני הספירה.

אתר קוריון

מלבד התאטרון המרשים, בקרנו בבית של אכילס (כן , זה מהעקב laugh ), במקום ששימש למגורים ואימונים של הגלדיאטורים ובבית המרחץ הציבורי. באתר ישנם מספר פסיפסים. חלקם במצב מצוין.

פסיפס קוריון

האתר שוכן סמוך לים והנוף מרהיב. הצוקים הזכירו לי את קו החוף בבריטניה. מספרים שההתיישבות במקום הופסקה במאה הרביעית לספירה, אחרי שסדרה של 5 רעידות אדמה אדירות גרמה להרס רב בעיר פעם אחר פעם בתוך 80 שנה.

עתיקות קוריון

במה שנשאר מהיום הסתובבנו קצת בטיילת של לימסול, שתינו קפה נחמד בסטארבקס והיות והקניינית חששה שבחג החנויות יהיו סגורות, בדקנו גם את הקניון של לימסול. המחירים בקניון בקפריסין דומים לארץ ואין מציאות גדולות.

קישור לקניון my mall limassol. בקניון יש סניף של TIGER חנות מתנות ואביזרי בית מדליקים במחירים נוחים.

מתנות לילדים אפשר לקנות בזול בחנות JUMBO. יש מספר חנויות באי. אנחנו בדקנו את זו של לימסול. מחירים זולים.

טעימה שנייה – אתרים באזור לרנקה

בקרנו בכמה אתרים בקרבת העיר לרנקה. לעיר לרנקה עצמה הגענו ביום האחרון לפני הטיסה חזרה, אבל על כך בהמשך. אז מה ראינו ?

לפקרה – כפר רוקמות התחרה. אמנם לא ממש באזור לרנקה. יותר נכון בשיפולי הטרודוס המזרחיים. נמצא באמצע הדרך בין לרנקה ללימסול ולתוך היבשת.

מטופח ויפה – לפקרה

הרבה סופרלטיבים קראתי על הכפר שנשותיו חברו לקאופרטיב רקמה והן יושבות בפתחי החנויות ומדגימות אומנותן.

כיום נראה לי שבכפר נמכרת בעיקר תוצרת סינית. יש פה ושם גם רקמה אותנטית והמחירים בהתאם. עוד אפשר למצוא כלי כסף ומאכלים אופייניים לקפריסין כמו רחת לוקום, ריבות והדבש שאפשר לראות בכל כפר. בכפר יש גם מפעל ליצור רחת לוקום. לא בקרנו.

מפות בלפקרה

בכל אופן יש כמה פינות חמד בכפר והצלחנו להוציא כמה תמונות יפות. כמובן שאי אפשר לחזור הביתה בלי מפה אחת, אז גם אני התחדשתי באחת לשולחן הקפה. laugh

תחרה בלפקרה

כמו כפרים נוספים בקפריסין, לפקרה מחולקת ללפקרה עילית pano lefkara ולפקרה תחתית kato lefkara. הכפר המתויר יותר הוא העילי. בשעת בוקר של יום שישי הטוב, הכפר היה מעט מנומנם. אני חושבת שהוא זוכה ליחסי צבור קצת טובים מדי ובעיני ממש לא אתר חובה. נחמד.

בדרך עצרנו לכמה תצפיות יפות על הנוף הכפרי.

סך הכל יפה כאן- אזור לפקרה

בקפריסין בעיית מים והפסקות מים הן עניין שבשגרה. כל בית מחויב להחזיק מיכל מים גדול על הגג אותם תוכלו לראות בתמונות.

אגם המלח ומסגד Hala Sultan

לא רחוק משדה התעופה של לרנקה שוכן אגם המלח. למעשה תראו אותו מיד עם הנחיתה. בעונת הסתיו אפשר לצפות כאן בעופות מים יפים, בעיקר פלמינגו. באביב לא היו עופות בכלל.

אגם המלח

על הגדה המערבית שלו שוכן מסגד חלה סולטן שנחשב אחד המסגדים החשובים ביותר למוסלמים. המאמינים טוענים שכאן טמונות עצמותיה של אמו החורגת של הנביא מוחמד.
המקום מוקף בדקלים יפים, יש לו חצר מטופחת. מאמינים קושרים סרטים לעצים במקום. מי שגר כאן היום ברווחה זו עדת חתולים גדולה שהתיישבה לה במקום ומקבלת את הבאים. תופעה מעט מוזרה.

מסגד חלה סולטן

עוד מקום נחמד שבקרנו בו הוא כפר הדייגים זיגי – zygi שנמצא בין לרנקה ללימסול.

ליד הכפר נמצא חוף רחצה יפה שנקרא חוף המושל ובו מפרצי שחיה יפים. במקום נמל גדול, מרינה יפה סביבה כמה מסעדות דגים נחמדות. מגדלור לבן ויפה וספינות עתיקות מעץ. מקום נחמד לעצירה נעימה בצהריי היום.

טעימה שלישית – לרנקה

אם נודה על האמת, מהערים של קפריסין לא ממש התרשמנו. מבין השלוש שראינו פאפוס הכי נחמדה.

גם בלרנקה היתה לי הרגשה שמדובר בשילוב של עכו העתיקה עם טיילת בת ים. אז אפשר להסתובב כמה שעות ובעיני זה לגמרי מספיק. אתם יודעים מה … אני אהיה יותר נחרצת, אפשר גם לוותר.

אם ממש רוצים אז כנסיית לזרוס הקדוש נחמדה, אבל ביום של חג הפסחא היא היתה סגורה למבקרים.

האקוודוקט בלרנקה עובר ממש בתוך העיר. הטיילת, המצודה, המסגד וכנסיית לזרוס הקדוש כל אלה אתרים נחמדים הנמצאים במרחק קצר זה מזה.

היופי של קפריסין נמצא לדעתי בחופים ובכפרים ולאו דוקא בערים.

קישוטי פסחא בלרנקה

מנה עיקרית – יום בטרודוס

הקדשנו לטרודוס יום אחד ארוך. בן הזוג ואני מאד אהבנו. הבת טיפה פחות. נחמד מאד לבקר בכפרים, לראות קצת טבע. מים ופריחה.

בניתי לנו מסלול בן יום שכלל את מנזר קיקוס, קקופטריה, הכפר אומודוס ומפלי מילומריס Millomeris .

בהחלטה ספונטנית עצרנו בדרך במפלי טרימקליני Trimiklini ובגשר הכפול המיוחד שנמצא ליד הכפר. רצינו גם לבקר במפלי קלדוניה ולא הספקנו. בכפר פנו פלטרס רק חלפנו. יש גבול כמה אפשר לדחוס ליום אחד. בסך הכול היה יום יפה ומגוון.

סוכת גפנים באחד הכפרים בטרודוס

אתרים בטרודוס:

מפלי טרימקליני והגשר הכפול

יוצאים מכוון לימסול וחוברים לכביש B8 העולנה לטרודוס. חיש קל הטופוגרפיה משתנה ומתחילים לראות נוף הררי. משהו בין הרי ירושלים לשוויצריה הקטנה. הרבה עצי מחט.
לאחר כ 45 דק' של נסיעה מגיעים לטרימקליני. עצירה לא היתה מתוכננת אבל הרצון לחלץ מעט עצמות בנוסף לדרישה להפסקת פיפי, הביאה אותנו לבית הקפה שמוביל למפלים. אי אפשר לפספס אותו. בעל הבית "התלבש" על אתר טבע ולא ברור איך זה קרה, דואג שתראו את השילוט ואת ההפניה למפלים מכל פינה.
המחיר שהוא גובה עבור הביקור הקצר במפל הקטן די מוגזם בעיני – 5 יורו (בעוד שבאתרים הגדולים והמסודרים של קפריסין כמו קוריון גובים 4.5 יורו בלבד), אבל למרות שזו מלכודת תיירים קלאסית, המסלול די נחמד וכלל את השימוש בשרותים של המסעדה.

אז לדעתי רק אם צריכים פיפי. wink בקיץ הוא מעודד אתכם גם לטבילה קצרה.

תראו כמה שילוט למקום – ממש קאלט. laugh

מפלי טרימקליני

כמה מטרים אחרי המפלים ישנה פניה שמאלה לכוון הגשר הכפול. הפניה משולטת.

"The Double Bridge in Trimiklini Village"

זהו "הגשר הכפול" – גשר נסתר, בדרך צדדית. הגשר נבנה בשנת 1901 ונועד למעבר מרכבות ועגלות. בשנת 1917 שופץ הגשר והותאם למעבר כלי רכב ממונעים. הגשר בנוי בשני מפלסים ובעבר השתמשו בשניהם. כיום, רק המפלס העליון בשימוש. מתחתיו זורם יובל של הנהר kuris.

הגשר הכפול

בטיפים ישנים שקראתי צוין כי הגשר נחבא וקשה לאתר אותו. אני חייבת לציין שהיה דוקא שילוט ברור. כנראה שדברים השתנו. מי שרוצה להמנע מכביש הגישה היורד אל הגשר יכול להמשיך על הדרך הראשית B8 עוד קצת, להגיע לתחנת הדלק. מרחבת החניה אפשר לראות את הגשר מלמעלה.

אנחנו התאמצנו וירדנו בכביש הדי משובש, אז כבר עשינו לו בוק. בתמונה השלישית תוכלו לראות את אזור תחנת הדלק העליונה ממנה ניתן לצפות בגשר.

ישנם גשרים עתיקים נוספים באזור. למשל גשר צלפוס.

הגענו אליו בטיול המשך שעשינו אחרי שנה וחצי.

מנזר קיקוס

אחרי העצירה הקטנה בטרימיקליני החלטנו להמשיך ללא עצירות נוספות לכוון מנזר קיקוס. היו לי הרבה התלבטויות אם לשלב אותו בטיול. קראתי שהדרך מפותלת וקשה. הוא גם מרוחק משאר מוקדי העניין שלנו בטרודוס.

בסוף התמונות היפות שראיתי מהמנזר הכריעו והחלטנו לבקר. קיקוס נחשב אחד המנזרים היפים והעשירים בקפריסין. בדיעבד אני חושבת שיכולנו לוותר ולהתמקד בסיור נינוח יותר באחד הכפרים או במפלי קלדוניה.

המנזר הזכיר לי מאד את מנזר רילה בבולגריה שראינו לפני שנתיים, רק שהוא יותר קטן וההגעה אליו מסובכת.

הדרך הייתה מאד מפותלת, הבת לא הרגישה טוב והנסיעה אליו לקחה לנו כמעט שעתיים. למי שלא ראה בחייו מנזרים גדולים, הוא בכל זאת מרשים. לשיקולכם. הכנסייה שלו קטנה יחסית ועמוסה בקישוטי זהב.

זהב בכנסיה
בחצר במנזר קיקוס

אם תמשיכו עוד 3 ק”מ עד סוף הכביש בפסגת ההר, תגיעו לקבר הארכיבישוף מקריוס, נשיאה הראשון של קפריסין, שהיה ראש המנזר בזמנו. במקום יש גם בית קפה, שירותים וחנות מזכרות. אנחנו ויתרנו אבל מתמונות ברשת המקום נראה מרשים.

מנזר קיקוס שוכן ליד הכפר פדולאס – כפר הדובדבנים. דובדבנים לא ראינו אבל את הכנסיה עם הצלב הענק the holy cross אי אפשר לפספס והוא נראה למרחקים.

אחרי הביקור במנזר בקרנו באחת הכנסיות העתיקות המצוירות- ‪Agios Nikolaos tis Stegis

הכנסייה מלאה ציורי יד עתיקים. זו כנסיה ביזנטית מיוחדת וקטנה מהמאה ה11. נחשבת לאתר מורשת אונסקו. הסבר על המקום תוכלו לקרוא כאן . הכנסייה שוכנת לא רחוק מהכפר היפה קקופטריה אליו נגיע עוד מעט.

במה שנשאר מהיום טיילנו בכפר קקופטריה, במפלי מילומריס ובכפר אומודוס.

קקופטריה הוא כפר יפה עם נחל שזורם במרכזו. יש לה חלק חדש וחלק עתיק יותר.

b5d4181d7f8e68289858270a6f339339.JPG?l=6
36b8913ebf0f56302e42044761cb9df1.JPG?l=6

עוד מקקופטריה

d0b4a4c7c075878466d87266b3526082.JPG?l=6

אכלנו שם במסעדה טובה מאד בשם mylos.

היא נמצאת במבנה מלון התחנה the mill. המסעדה זוכה לשבחים ובצדק. מנות גדולות וטעימות במחירים סבירים. בעל הבית המבוגר עדיין מתפקד כמלצר, עובר בין האורחים ומקשקש.

אני אכלתי מנת דג טרוטה מצוינת. היתה גם התחשבות בצליאקית למרות שאין להם תפריט יעודי או סימון מנות ללא גלוטן.

6986439eb5edb506ba69ab97adfb712f.JPG?l=8
קקופטריה

מפלי מילומריס נמצאים בדרך היורדת מהטרודוס לא רחוק מהכפר pano platres בו חלפנו בדרכנו אליהם.

אפשר להגיע בדרך משובשת וצרה ממש עד לא רחוק מהמפל. מי שמעדיף ללכת יכול ללכת בשביל בן 1 ק”מ לערך מהכנסיה בפלטרס. אחכ הליכה קצרצרה של של 200 מ' לערך ומגיעים למפל. המפל הזה גבוה מהקודם שראינו יפה יותר וחינמי לגמרי. בהחלט מומלץ.

מפלי מילומריס

לסיום היום בטרודוס בקרנו בכפר אומודוס התיירותי והחביב. במרכז הכפר מדרחוב גדול עם בתי קפה רבים וכנסיה בסופו. תפילה נערכה בדיוק בבואנו.

בכפר אומודוס ראינו את מנהג איסוף הזרדים והכנתם למדורה לקראת הפסחא. איני יודעת מה מקור המנהג. לא מצאתי על כך מידע. מזכיר מעט את לג בעומר שלנו.

אומודוס

הרחוב היה מקושט ומוכן לחג. היה נחמד מאד לשבת לכוס קפה ולנוח שעה קלה. אם מביטים טיפה שמאלה וימינה מהרחוב הראשי ישנם רחובות קטנים עם גלריות מתוקות. חניה מסודרת וחינמית יש בכניסה לכפר. יש שילוט והכוונה.

קפה באומודוס

בכלל, התרשמנו מאד מהשילוט וממצב הכבישים בקפריסין שהם ברובם חדישים ומתוחזקים מצוין. הרבה הרבה יותר טוב ממצב כבישי ישראל.

קינוח – פאפוס

קוראת לפאפוס קינוח, כי בעיני מצאה חן מאד וגם כי טעמנו ממנה ממש מעט כמו שטועמים מקינוח.

בפאפוס התרשמנו מאד מהטיילת הנעימה, משפע בתי הקפה בטיילת וברחובות היורדים ממנה. אהבנו את האווירה הצעירה והעליזה. זו עיר שמחה, לפחות החלק התיירותי שלה, ויש בה אווירת חופשה וחופש.

ממש בסמוך לנמל ולמצודה (הלא מרשימה יש לומר) נמצא הפארק הארכאולוגי הגדול של פאפוס והחניה שלהם משותפת.

זהו אתר גדול מאד, שראינו די במהירות בגלל הגעה מאוחרת. תנו לו את הזמן הוא שווה את זה.

המיקום שלו ליד הים נותן לו איזה קסם נוסף. כאן יש את הפסיפסים השמורים היפים ביותר שראינו. חלקם נמצאים במבנים סגורים כדי לשמור עליהם – כמו אלה שבבית של דיוניסוס. גם כאן תאטרון רומי ומגדלור, עמודים עתיקים והרבה נוף ים.

כמו אתרים ארכאולוגים אחרים הכניסה עולה 4.5 יורו, על בת ה 16 לא התבקשנו לשלם. מאד מעניין ומומלץ.

בפאפוס אתרים רבים מעניינים שלא הספקנו לטייל בהם ולכן צריך לחזור לסיבוב נוסף –

מרחצאות אדוניס שיש בהם מפלים ומסלול הליכה קצר ומומלץ

מרחצאות אפרודיטה, קברי המלכים, גן בוטני, גן חיות, מקדש אפולו

אם ממשיכים הלאה בחוף המערבי אפשר לטייל בשמורת הטבע של מפרץ אקמס ובקניון אווקאס ושמורת הצבים.

אפשר למלא טיול שלם רק באזור פאפוס.. laugh

בדרך חזרה ללימסול עצרנו בסלע אפרודיטה. סלע אפרודיטה Petra tou Romiou– הוא המקום בו מאמינים הקפריסאים שאפרודיטה עלתה מהים. במקום אבני סלע גדולות ולבנות היוצאות מהים, נוף מרהיב וחוף עמוס חלוקי נחל.

אומרים שהשעה היפה ביותר להגיע למקום היא שעת בין הערביים, טרם שקיעה של ממש. אפשר להגיע לפי השילוט למקום, לחנות בחניון הסמוך לכביש ליד בית הקפה ולרדת במעבר תת קרקעי שעובר מתחת לכביש אל חוף הים.

צאו לטייל בקפריסין – יעד קרוב, נעים ויפה!!

כל כך נהננו שחזרנו לאחר שנה וחצי לחופשה זוגית בפאפוס

עד לטיול הבא …

אהבתם את הטיול? מוזמנים להירשם לעדכונים על פוסטים חדשים בבלוג ⬇️

14 Comments

1. האווירה בטרודוס והכפרים היפים בהחלט מדברים אלי. גם נופש קצר בפפוס יכול להיות נחמד. נצטרך להתגבר על החשש מנהיגה בצד שמאל.

אהבתי

1. תודה זיוה. הנהג אומר שזה בכלל לא נורא. רוב הכבישים בקפריסין טובים ורחבים. זו היתה גם הכנה נחמדה ליעדים אחרים שבהם נוהגים הפוך. אני חושבת שכדאי ויש מה לראות 😊

2. יופי של פוסט מעביר את האווירה בליווי תמונות יפות. גם אני יותר אוהבת כפרים מערים גדולות. קפריסין היא יעד קרוב ונפלא לחופשה מהנה.

3. תודה איריס על השיתוף. נשמע כמו יעד מקסים לסופש. נהייה שם בתחילת אפריל ואספתי ממך כמה טיפים!! תודה!!

אהבתי

1. תודה מירב. מקווה בקרוב להוסיף עוד כמה טיפים ממוקדי פאפוס. הפעם עשינו גיחה נוספת לפאפוס והטרודוס והיה מאד נחמד. ☃️

1. הי אילנה. תודה על המשוב. היות והיינו עם הבת במלון על בסיס ארוח הכל כלול, לא כל כך בדקנו הערכות לצליאק במסעדות וסופרים ביעד זה. במלון בו שהינו אליאס ביץ' היתה מודעות מצוינת. פעם אחת יצא לאכול במסעדה בטרודוס והם השתדלו לתת מענה למרות שלא היה תפריט יעודי ללא גלוטן. אני חושבת שיש אפשרויות בקפריסין רק צריך קצת לנבור ברשת ולמצוא אותן. מומלץ להדפיס כרטיס מסעדות ולהשתמש באפליקציה FIND ME GLUTEN FREE. היא מאד עוזרת לנו בכל מקום בו אנו מטיילים. בהצלחה

4. היי, תודה על המידע המפורט. בשבוע הבא אני מגיעה לקפריסין עם שני ילדיי, לחמישה ימים. היית ממליצה ללון בפאפוס או בכפרים שבהרי טרודוס? תודה

Liked by 1 person

1. הי הדס
      לדעתי בתקופה זו של השנה יותר נחמד בכפרים. בשבע כפרים יש קישוטים ופעילויות לכריסמס. אבל מגורים בכפרים מצריכים רכב. אם יהיה לכם רכב צמוד לונו בכפרים. אחרת הייתי לנה בפאפוס ויוצאת לטיולי יום. תהנו

אהבתי

1. תודה רבה על התשובה! נהייה עם רכב. יש כפר ספציפי שהיית ממליצה עליו? חשבתי על חלוקה של יומיים בכפרים ויומיים בפאפוס